Michelsonska huset (ofta kallad Folkes Foto) är en av de äldsta kvarvarande byggnaderna på Kristinavägen i Lindesberg.

Bebyggelseantikvarie råder politikerna avslå rivningslov för Michelsonska huset

Bebyggelseantikvarie och bygglovshandläggare Elise Lund råder politikerna i bygg- och miljönämnden i Lindesbergs kommun att avslå fastighetsägarens ansökan om rivningslov för bland annat Michelsonska huset. Samtliga tre fastigheter i kvarteret bedöms vara byggnader med stora eller mycket stora kulturvärden: "Att mista dem vore att mista en stor och viktig del i Lindesbergs historia och stadsbild".

Samhällsbyggnad Bergslagen har tagit fram ett första beslut om avslag för samtliga rivningslov och sänt till fastighetsägaren. De har rätt att bemöta förslaget och sedan är det planerat att ärendet ska tas upp i bygg- och miljönämnden 10 februari för definitivt beslut, enligt Elise Lund - bebyggelseantikvarie och bygglovshandläggare i Samhällsbyggnad Bergslagen.

I Samhällsbyggnads Bergslagens "Kulturmiljöanalys för Bromsen 8, 9 och 23" summeras analysen:

"Samtliga tre fastigheter, Bromsen 23, Bromsen 8 och Bromsen 9 bedöms vara byggnader med stora eller mycket stora kulturvärden. Att mista dem vore att mista en stor och viktig del i Lindesbergs historia och stadsbild.

Att utveckla kvarteret med nya byggnationer bedöms dock vara möjligt, och ses också som positivt för kvarteret och framtidens Lindesberg. Utformning på tillkommande bebyggelse bör då ta hänsyn till den äldre bebyggelsen vad gäller skala och kulör. En kulturmiljöutredning är ett användbart verktyg för att kunna tydliggöra vilka karaktärsdrag som är särskilt viktiga vid omvandling och utveckling av ett område."

Läs Samhällsbyggnad Bergslagens Kulturmiljöanalys Bromsen 8, 9 och 23 >>

........................

Bred opinion i Lindesberg mot rivning av Michelsonska huset

1 FEBRUARI 2023: Lindesbergs Hembygdsförening har uppvaktat Lindesbergs kommuns politiska ledning med anledning av en eventuell rivning av Michelsonska huset vilket föreningen motsätter sig. Samtidigt överlämnades protestlistor med sammanlagt 634 namn. Läs mer på lindekultur.se >>

Höga lagstadgade krav för att få riva Michelsonska huset i Lindesberg

24 NOVEMBER 2022: Länsstyrelsen i Örebro län och Samhällsbyggnadsnämnden Bergslagens stadsarkitekt motsätter sig en rivning av Michelsonska huset i Lindesberg. Om fastighetsägaren ändå beviljas rivningslov ställs höga lagstadgade krav på åtgärder. Det framgår av yttranden på en ansökan om rivningslov för fastigheten som remitterats för synpunkter. Läs mer på lindekultur.se >>

Lindesbergs Hembygdsförening: Kulturhus i Lindesberg förfaller!

4 OKTOBER 2022: "En av Lindesbergs mest värdefulla kulturbyggnader – Michelsonska huset – vanvårdas sedan flera år tillbaka. Förfallet har gått så långt att rappning och tegelstenar faller ner på trottoaren. Ännu har ingen förbipasserande skadats, men det är väl bara en tidsfråga", skriver Lindesbergs Hembygdsförening i en debattartikel. Läs mer på lindekultur.se >>

Lindesbergs Hembygdsförening: Bevara Michelsonska huset (Folkes Foto)

5 MAJ 2022: Michelsonska huset i centrala Lindesberg - eller Folkes Foto som byggnaden också brukar kallas - har ett omistligt kulturhistoriskt värde och får absolut inte rivas. Det förklarar styrelsen för Lindesbergs Hembygdsförening som motsätter sig att det byggs ett affärs- och bostadshus i hörnet av Kristinavägen och Smedjegatan. Läs mer på lindekultur.se >>