Elenor Persson, Björkhagaskolan, med böckerna om Grankottarna.

Bergslagens Sparbank bidrar till läslust på Björkhagaskolan i Lindesberg

Under hösten har trilogin om Grankottarna fått nya läsare. Bergslagens Sparbank har via ägarstiftelsen köpt in ett antal böcker av den lokala författaren Lars Fallgren som skänkts till årskurs två på Björkhagaskolan med 61 elever och lärare. Nu stundar läslovet för skolans elever och förhoppningsvis har arbetet med böckerna under hösten inspirerat barnen att dyka ner i en bok under ledigheten.

"Det känns otroligt roligt både för oss lärare och elever att få nya fina böcker. Att läsa i fysiska böcker skapar läslust och läsglädje. Vi är otroligt tacksamma över att vi fått böckerna från banken till vår skola", säger Elenor Persson, lärare på Björkhagaskolan i Lindesberg, i ett pressmeddelande från Bergslagens Sparbank.

Till vardags undervisar Elenor i svenska och svenska som andraspråk i årskurs två tillsammans med en kollega, där Elenor har huvudansvaret för läsningen. När böckerna levererades var lärarnas första tanke att få i gång någon form av bokcirkel, där eleverna skulle få läsa själva och diskutera om bokens innehåll.

"I svenskan arbetar vi framför allt med tre stora områden: läsa, skriva och tala. Läsa och skriva finns dagligen i skolan, men att tala, och framför allt om ett visst område, inför andra är många elever inte helt trygga i. Så vi tänker att det ska bidra till att stärka deras sätt att tala inför andra i mindre grupper", menar Elenor.

Elenor berättar att det är svårt att få ny litteratur till skolan, därför är böcker alltid välkommet i skolans värld och passar extra bra i år då hela Björkhagaskolans prioriterade mål är just att öka läslusten.

Trilogin om Grankottarna beskrivs av Svensk Bibliotekstjänst som ”härliga, fantasifulla sagor för barn i lågstadieåldern där goda exempel på sammanhållning, hjälpsamhet och mod får stort utrymme”. I böckerna väntar en vibrerande spänning och en massa märkliga äventyr i Storskogen, där Grankottarna lever och bor.

...

Trilogin med författare Lars Fallgren

Böckerna kom till tack vare Lars Fallgrens barnbarn som önskade en egen saga som tillslut blev en trilogi; ”Grankottarna som både kunde prata och gå”, ”Grankottarna möter odjuret” och sista delen ”Varför går grankottarna baklänges?”. Språket är välformulerat och ligger ett snäpp över yngre skolbarns egen uttrycksnivå, vilket är språkutvecklande och berikar ordförrådet.

"Då elevgrupperna varierar i läskunskaper och böckerna har relativt mycket text och en del ord som inte är elevnära finns också en tanke om att arbeta differentierat", berättar Elenor. "Delar av klassen kommer arbeta enligt bokcirkelformatet, medan andra grupper av klassen kommer arbete mer med högläsning, att få berättelsen läst för sig och sedan komma till diskussionsdelen för att öva på taladelen.

Bilduppgifter och författarbesök

Elevinflytande är mycket viktigt på skolan, berättar Elenor, därför vill de låta eleverna själva inspireras till fortsättningen. Ibland dyker det upp saker under arbetets gång som styr fortsatt arbete.

"Möjliga tankar som vi har i dagsläget skulle kunna vara en bilduppgift, återkoppling till författaren i form av en skrivuppgift eller att skriva egna sagor som fortsättning på böckerna. Ibland kommer eleverna med lysande idéer som vi inte tänkt på", menar Elenor.

"Vi känner inte till författaren sen tidigare, men hoppas på att lära känna honom bättre genom att arbeta med böckerna och på sikt kanske ett författarbesök är möjligt, fortsätter hon.

Författaren, som har nära anknytning till Nora, nappar på erbjudandet.

"Jodå, det vore trevligt att komma på ett författarbesök till Lindesberg framöver", säger Lars Fallgren och fortsätter berätta varför han skrev böckerna: "Mitt övergripande mål är att få barnen att läsa, och samtidigt få dem att fundera över hur och på vilket sätt de kan bidra vid t ex olyckor, sjukdomar eller när kraftiga stormar drabbar oss. Vad kan vi göra? Alltså bidra till att öka deras kreativa förmåga".

Nu stundar läslovet för skolans elever och förhoppningsvis har arbetet med böckerna under hösten inspirerat barnen att dyka ner i en bok under ledigheten. Författaren gör ett litet medskick till eleverna:

"Se er som viktiga personer, som faktiskt kan göra avtryck genom ett positivt och hjälpsamt förhållningssätt", avslutar Lars.

...

Utöver att varje individ och företag ska ha möjlighet att växa och må bra, vill Bergslagens Sparbank bidra till den lokala samhällsutvecklingen i hela Bergslagen. Dels genom bankens engagemang, sponsring och projekt, dels via sin ägares, Sparbanksstiftelsen Bergslagen, alla olika bidrag. Det gäller allt från lokala arbetsmarknads- och näringslivssatsningar, forskning och utbildning med lokal anknytning till den lokala kulturen och ungdomsidrotten. Läs mer om Sparbanksstiftelsen Bergslagen >>