​Björn Lagerman nominerad till ICA:s Entreprenörspris 2020

​Björn Lagerman nominerad till ICA:s Entreprenörspris 2020

Björn Lagermans mobilapp BeeScanning har nominerats till ICA:s Entreprenörspris 2020 som en av fem finalister i kategorin Årets agtech-entreprenör. Vinnarna utses genom en allmän omröstning på ICA-webben samt av ICA:s Entreprenörspris jury. Röstningen pågår mellan den 2 mars - 16 mars. Vinnarna presenteras på ICA:s framtidsmöte 1 april i Stockholm.

ICAs Entreprenörspris instiftades 2018 och delas ut till företagare som på olika sätt gör Sverige bättre. I år delas priset ut i två kategorier – det ena går till en entreprenör som genom sina insatser gör skillnad för sitt lokala samhälle, och det andra till en entreprenör som bidrar till innovation inom lantbruket.

Hundratals nominerade har blivit tio finalister - fem i Årets lokala hjälte och fem i Årets agtech-entreprenör varav Björn Lagerman är en. Rösta på dina favoriter här

Årets agtech-entreprenör: Med en växande befolkning och en allt mer angelägen klimatfråga, blir en effektiv och hållbar produktion av jordbruksprodukter viktigare. ICA vill genom ICAs Entreprenörspris lyfta de som arbetar för att utveckla jordbruket genom innovation och företagande. För en mer hälsosam och hållbar värld där framtidens utmaningar ses som en möjlighet. Kriterier: Vinnaren har startat ett företag som främjar ett mer innovativt jordbruk

BeeScanning: Björn Lagerman, Lindesberg

En app som med hjälp av AI kan upptäcka sjukdomar hos bin, och som kan användas av vem som helst var som helst i världen. Den idén fick en av Sveriges största biodlare, Björn Lagerman, och gick sedan från idé till färdig produkt på bara ett år. Bin påverkas mycket av förändringar i klimat och landskap, samtidigt är de, som pollinerare, avgörande för lantbruk och matförsörjning. Därför är det viktigt att i ett tidigt skede upptäcka parasiter och kvalster som kan skada bisamhällen. Med hjälp av BeeScanning kan en biodlare på några sekunder få sina bikupor analyserade, genom att ta en bild med en vanlig mobiltelefon. BeeScannings servrar kan analysera tusentals bilder åt gången och direkt räkna ut hur många procent av ett bisamhälle som är angripet, och biodlaren kan då sätta in nödvändiga åtgärder.

Björn Lagerman

FriBi HB 070-5603893