Björn Persson och biogruppen fortsätter på biografen.

​Björn Persson och biogruppen fortsätter på biografen i Lindesberg

Nästa fredag (1 november) tar kommunala bolaget Besök Linde AB över driften av biografen i Lindesberg. ”Det känns riktigt roligt”, skriver Sharon Almström som blir ansvarig för biografen. Och Björn Persson och ungdomarna i biogruppen som svarar för biografverksamheten idag fortsätter - i första hand till halvårsskiftet 2020.

”Björn Persson har kvar sin anställning inom skolan i Lindesbergs kommun och vi är glada över att få låna honom under detta läsår”, förklarar Sharon Almström: ”Vad som händer därefter vet jag inte nu - det får blir en diskussion i vår mellan mig, Björn och skolan”.

Ungdomarna i biogruppen fortsätter som tidigare - både i kiosken och som maskinister. ”Tanken är att det ska vara ett löpande upplägg”, skriver Sharon Almström (som idag är arenachef på Lindesberg Arena): ”I övrigt har vi fullt upp just nu med det praktiska kring att ta över driften och att lära oss biografverksamheten”.

”Så här långt ser det bra ut”, skriver Björn Persson i en kommentar: ”Vi är i ett tidigt skede i processen - men de samtal vi haft tycker jag har varit bra och jag ser ingen risk för försämringar för operan, filmstudion eller teaterverksamheten som använder biografen”.

Enligt uppdrag från kommunstyrelsen ska Besök Linde AB bedriva biografverksamhet från 1 november eftersom ingen extern entreprenör var intresserad att ta över biografverksamheten.

”Nu när anbudsprocessen är klar så känns det bra att vi kan börja jobba för en långsiktig och hållbar framtid för biografen i Lindesberg. Att Besök Linde AB nu fått uppdraget att ansvara för biografverksamheten säkerställer att verksamheten nu kan fortsätta samtidigt som konkurrensfrågan och ett kulturpolitiskt uppdrag kan hanteras på ett bra sätt”, skrev John Omoomian (ordförande i Besök Linde AB) i ett pressmeddelande i september.