"Brighton 4:e gatan" - höstterminens tredje filmstudio-film i Lindesberg

"Brighton 4:e gatan" - höstterminens tredje filmstudio-film i Lindesberg

Tisdag 26 september kl 19:00 presenterar Lindesbergs Filmstudio höstterminens tredje film på Lindesbergs Bio - "Brighton 4:e gatan" i regi av Levan Koguashvili. "En kärleksförklaring som träffar även denna nordbo i hjärtat", enligt Svenska Dagbladet. Söndag 29 oktober bjuder Lindesbergs Filmstudio in till en heldag med film på Lindesbergs Bio.

Lindesbergs Filmstudio är en del av Sveriges Förenade Filmstudios (SFF). Grundupplägget i filmstudiorörelsen är film i föreningsform vilket innebär att man måste vara medlem för att se Filmstudions filmutbud. Ett medlemskap kostar hösten 2023 för vuxen 300 kronor. Medlemmar i Kommunens fritidsförening betalar 250 kr. Ungdom t o m 25 år betalar 160 kronor. Läs mer om medlemskap i Lindesbergs Filmstudio >>

Filmstudions filmer börjar kl 19:00 - men biografen är öppen från 18:00 för kaffe, kaka och lite filmprat inför kvällens film:

Tisdag 26 september kl 19: Brighton 4:e gatan

Den gamle brottningsmästaren Kakhi lämnar sin sjuka hustru och älskade hund i Tbilisi i Georgien för att besöka sonen Soso i Brighton Beach i Brooklyn, en stadsdel till stor del befolkad av rysktalande immigranter från det forna Sovjetunionens alla hörn. På plats i New York får han veta att Soso inte studerar medicin som planerat, utan istället sliter hårt som flyttkarl. Han har dessutom dragit på sig stora spelskulder hos en rysk gangster. Khaki beslutar sig för att hjälpa sin son ur knipan.

Brighton 4:e gatan (Brighton 4th)

Produktion: Georgien, Ryssland, Bulgarien, Monaco, USA, 2021
Regissör: Levan Koguashvili
Medverkande: Levan Tediashvili, Giorgi Tabidze, Kakhi Kavsadze, Nadezhda Mikhalkova, Laura Rekhviashvili, Tsutsa Kapanadze
Speltid: 95 min

Höstterminens filmstudio-program i Lindesberg

Lindesbergs Filmstudio presenterar åtta filmer på Lindesbergs Bio i Folkets Hus under höstterminen 2023 - sju filmstudiofilmer + en finsk extrafilm som är gratis för alla. Läs mer om Lindesbergs Filmstudio >>

Filmhelger i Stockholm och Karlstad

Alla medlemmar i Lindesbergs Filmstudio (liksom alla andra Filmstudio-föreningar) är välkomna att delta i Sveriges Förenade Filmstudios Filmhelger.

30 september - 1 oktober: Filmhelg på Filmhuset i Stockholm: DOPPELGÄNGERS - Dualitet och identiet som filmisk drivkraft

Doppelgängers, eller dubbelgångare, har länge varit ett populärt tema i såväl myter, böcker och inte minst filmer. Genom att ställa huvudpersonen mot en annan version av sig själv skapas möjligheten för filmskapare att berätta historier som reflekterar över den mänskliga naturen och ger oss spänning, humor och förbryllade miner. Vi har sett det i allt från mästerverk som Hitchcocks “En studie i brott” till breda komedier. Denna filmhelg tar oss genom några av filmhistoriens dubbelgångar - det blir en helg full av tvillingar, kloner, dubbeltydigheter och stulna identiteter. För mer information och anmälan senast 22 september >>

25-26 november: Filmhelg på Arenan i Karlstad med fokus på nya filmer men med nedslag i filmhistorien. Programinnehåll: Dunungen (1919): Stumfilmsvisning med levande musik. Filmen är en Selma Lagerlöf-filmatisering som trots dåtida framgångar blivit en av de mer förbisedda filmerna från den svenska filmens guldålder. En av de första filmerna som spelades in på plats i Värmland.; Film - tema Flykt: Värmlands museum kommer att ha en utställning av fotografen Pieter ten Hoopen som skildrar flyktingars vardag. Vi besöker utställningen och visar film på samma tem. Kommande premiärer - Helgen blir också ett sätt att se nya filmer, som kan inspirera till kommande terminsprogram. Pris: 600 kronor (vilket inkluderar filmer, inträde, mat och fika) Anmälan öppnar 9 oktober

Mer information om program och anmälning på filmstudio.se >