"Därför deltar vi i  kulturkonventet Folk och kultur"

"Därför deltar vi i kulturkonventet Folk och kultur"

Idag onsdag (7 februari) börjar det nystartade kulturkonventet Folk och kultur i Eskilstuna med många deltagare från Örebro län. Några av dessa intervjuas i Nerikes Allehanda om varför de deltar - bland annat Sven Carlsson (Nätverket Lindekultur).

Så här svarar Sven Carlsson på NA:s frågor:

Varför åker du till Folk och kultur?

”För att ta del av aktuella och intressanta kulturfrågor på nationell och regional nivå inför valet i höst – och se hur vi kan dra nytta av detta för att lyfta fram kulturen i den lokala valdebatten i Lindesbergs kommun.”

Vilka förväntningar har du på Folk och kultur?

”Att få argument för att lyfta fram kulturen i den lokala valdebatten i Lindesbergs kommun, som lade ned kultur- och fritidsnämnden för fyra år sedan och nu också lagt ned beredningsgruppen för kultur och fritid och därmed koncentrerat kulturfrågorna till ett fåtal ledamöter i kommunstyrelsen – alltså: vad händer med kulturen och demokratin i våra mindre kommuner”.

Vad hoppas du på att ett sådant här konvent kan leda till?

”Tanken med konventet är mycket bra, att sätta kulturen på den politiska agendan inför valet – men ska det få någon betydelse för och bredare förankring i den nationella, regionala och framför allt den lokala kulturpolitiken måste fler från den ideella sektorn ges möjlighet att delta”

Övriga deltagare från Örebro län som intervjuas av NA under rubriken: ”Jag hoppas att fler politiker förstår att kultur är livsviktigt”:

• Maria Uddén, kommunikationschef på Örebro läns museum.
  • Gunn Öjebrandt, styrelseordförande för Länsmusiken i Örebro.
  • Beryl Lunder, vd Örebro konserthus.

Läs hela artikeln på na.se (bara för dig som är pluskund) >>

................................

Fler från Lindesberg som deltar på Folk och Kultur som pågår 7-10 februari i Eskilstuna:

• Bengt Storbacka (S) - ordförande i Region Örebro läns fokusnämnd för kultur, bildning och ideella sektorn
  • Irja Gustavsson (S) - kommunalråd i Lindesbergs kommun
  • Kristine Andersson (S) - kommunpolitiker i Lindesbergs kommun
  • Kristina Öster - kulturchef i Lindesbergs kommun
  • Anna-Lena Karlsson - Lindesbergs Filmstudio / Opera på bio

Läs mer om Folk och kultur>>

Nyhets- och informationskanal 070 5446232 lindekultur.se
Sven Carlsson