Besökswebben visitlindesberg.se ska vara den mest kompletta evenemangskalendern för vad som händer dag för dag i Lindesbergs kommun.

Därför vill LindeKultur att visitlindesberg.se ska bli den mesta evenemangskalendern

LindeKultur vill att besökswebben visitlindesberg.se ska bli den mest kompletta evenemangskalendern för vad som händer i Lindesbergs kommun. Detta för att säkra en långsiktigt hållbar lösning då besökswebben - till skillnad mot LindeKultur som drivs ideellt - är offentligt finansierad och har mer resurser för att hållas uppdaterad med alla typer av evenemang - alltså inte bara kulturevenemang.

Lindesberg behöver en officiell evenemangskalender som ger en samlad översikt över vad som händer i kommunen:

• Alla som arrangerar publika evenemang ska bara behöva ha en evenemangskalender att synas på.
  • Alla som vill veta vad som händer i kommunen ska bara ha en evenemangskalender att vända sig till.

En sådan officiell evenemangskalender har saknats länge i Lindesberg. Och det är en förklaring till att LindeKultur fått ett sådant genomslag "som den mest kompletta evenemangskalendern för kulturlivet i Lindesberg". Med över 1.000 sidvisningar varje dag, över 2.000 mottagare av veckans nyhetsbrev via epost och över 800 följare på Facebook har LindeKultur visat att behovet är stort.

LindeKultur drivs helt ideellt som en fristående nyhets- och informationskanal för kulturlivet i Lindesberg - men med begränsande möjligheter att utvecklas och trygga en långsiktigt hållbar lösning. "Som hobbyprojekt för en pensionerad journalist handlar det snarare om att begränsa sig och överlämna ansvar till nya krafter där så är möjligt".

När Lindesbergs kommun nu lanserat besökswebben visitlindesberg.se är det givet att dess evenemangskalender ska bli den gemensamma kalender som alla ska vända sig till. Som officiell besökswebb med kommunala resurser har VisitLindesberg möjligheterna att driva och utveckla webbplatsen - och därmed trygga en långsiktigt hållbar lösning.

Därför vill LindeKultur att visitlindesberg ska bli den officiella evenemangskalendern för Lindesbergs kommun - och därför vill LindeKultur bidra till att marknadsföra besökswebben och dess kalender:

• Arrangörer: LindeKultur rekommenderar alla arrangörer av publika kulturevenemang att skicka in uppgifter enligt visitlindesbergs webbformulär Skapa evenemang - läs mer längre ned på denna sida. LindeKultur kommer även i fortsättningen att marknadsföra kulturevenemang som nyheter: "Vi följer andra kanaler (exempelvis visitlindesberg.se) för att få veta vad som är på gång - och behöver vi mer underlag till nyhetsartikel hör vi av oss till arrangören".
  • Publik & Besökare: LindeKultur rekommenderar alla som vill veta vad som händer i Lindesberg att besöka både visitlindesberg.se (för ett bredare utbud av evenemang och aktiviteter) och lindekultur.se (för mer information om kulturevenemangen - men också för andra kulturpolitiska frågor på kommunal, regional och nationell nivå av vikt för kulturlivet i Lindesberg).

..

LindeKulturs evenemangskalender kommer successivt att övergå till mer övergripande evenemanstips - se exempel nedan - med dag-för-dag-översikt i veckobrevet - se exempel i senaste nyhetsbrev >

.

....................................

Detta gäller för evenemangskalendern på visitlindesberg.se

Vad är ett evenemang?

Visitlindesberg erbjuder alla som arrangerar publika evenemang möjlighet att synas i evenemangskalender. Evenemangen ska vara öppna för allmänheten, locka besökare från andra orter, pågå under en begränsad tid och uppfylla punkterna i vår evenemangspolicy.

Evenemangspolicy

• Evenemanget ska ske i Lindesbergs kommun.
  • Evenemanget ska vara öppet för alla, gärna locka besökare från andra orter och inte enbart rikta sig till lokalinvånare.
  • Evenemanget ska inte gälla en förening eller företag internt.
  • Politiska/religiösa möten (förbunds-/partiträffar, årsmöten, manifestationer, demonstrationer, gudstjänster) tas inte med i evenemangskalendern.
  • Evenemang av återkommande karaktär som studiecirklar, bruncher, söndagsmiddagar tas inte med.
  • Evenemanget ska tydligt skilja sig från arrangörens löpande verksamhet.
  • Evenemanget får inte utesluta personer på grund av etnisk tillhörighet och trosuppfattning
  • Åldersgräns för barn är tillåtet.

Exempel på evenemang som läggs in i evenemangskalendern:

• Vernissager
  • Matcher för dam, herr och seniorlag
  • Musik/underhållning såsom konserter, allsång, open mic och uppvisningar
  • Föreläsningar
  • Teaterföreställningar
  • Marknader
  • Guidade turer och visningar
  • Prova-på aktiviteter med begränsat antal tillfällen
  • Lovaktiviteter

Tänk på att ha bra information på evenemangsbladet för att underlätta för besökaren

• Bild
  • Kort beskrivning av evenemanget
  • Plats
  • Datum och tidpunkt
  • Kontaktuppgifter
  • Pris
  • Information gällande föranmälan

Publicering och ändring i befintligt evenemang

• Evenemanget publiceras inte direkt utan kommer först att granskas och godkännas av redaktör.
  • Respektive arrangör ansvarar för att informationen om evenemanget är korrekt. Visitlindesberg tar inte ansvar för felaktiga uppgifter eller inställda evenemang som inte har meddelats redaktionen.
  • Det är förbehållet visitlindesberg.se att bedöma om evenemanget ska publiceras, utifrån de riktlinjer som gäller, samt att granska och eventuellt göra vissa ändringar innan publicering sker. Skriv därför dina texter på ett tydligt och informativt sätt och tänk på att inte ha för långa texter.
  • Ändringar i ett inlagt och publicerat evenemang sker via redaktör på evenemang@lindesberg.se

Skapa ett evenemang på visitlindesberg.se >>

...

Linda Grönkvist och Tina Backman marknadsför den nya besökswebben genom att besöka föreningar och andra evenemangsarrangörer i Lindesbergs kommun.

• Linda Grönkvist :: Turismutvecklare :: 0581-811 70 :: linda.gronkvist@lindesberg.se
  • Tina Backman :: Varumärkesutvecklare :: 0581-810 52 :: tina.backman@lindesberg.se

...