Veckans nyhetsbrev från LindeKultur (vecka 7)

Veckans nyhetsbrev från LindeKultur (vecka 7)

Veckans nyhetsbrev från LindeKultur - en fristående nyhets- och informationskanal för kulturlivet i Lindesbergs kommun med två huvuduppgifter: ● Information & Marknadsföring - för att göra kulturlivet i Lindesberg mer känt både i och utanför kommunen; ● Bevaka & Granska - för att uppmärksamma kulturpolitiska frågor på kommunal, regional och nationell nivå av vikt för kulturlivet i Lindesberg.

..................................................................................

Alla nyheter - se nyhetsarkivet >> Nyheter om kulturlivet i Lindesberg (med omnejd) skickas till info@lindekultur.se. Publicering av relevanta nyheter är en kostnadsfri tjänst från redaktionen för LindeKultur.

"Driva biograf - mer kulturgärning än affärsverksamhet"

"Att driva biograf är i de allra flesta fall mer av en kulturgärning än en affärsverksamhet - och kultur är en bidragande faktor till om en ort ska leva eller bara överleva". Det säger Jerry Eriksson - utvecklingsledare med ansvar för filmfrågor inom Region Örebro län - till LindeKultur med anledning av frågan om biografens framtid i Lindesberg. Läs mer på lindekultur.se >>

Lindesbergs Bio: Bidrag har gett stöd - men mest som ersättning för pandemin

Lindesbergs Bio - som drivs av kommunala Besök Linde AB - har under åren 2020-2023 beviljats totalt närmare 800.000 kronor i stöd varav merparten som ersättning för intäktsbortfall och omställning efter pandemin. "Vi söker olika typer av stöd löpande - men det är inte något vi kan förutsätta att vi kan söka och få kommande år", förklarar Sharon Almström - verksamhetschef för Lindesbergs Bio. Läs mer på lindekultur.se >>

Sportlov med många filmer på Lindesbergs Bio - och möjlighet till bad- och biobiljett

Lindesbergs Bio fortsätter att visa de senaste filmerna samtidigt som de har premiär över hela landet - en möjlighet som gör det möjligt att se aktuella filmer i Lindesberg istället för att behöva åka till Örebro. Och till sportlovet erbjuder Lindesbergs Bio och Badhuset Energikällan en sportlovsbiljett där både bad och bio ingår för barn. Läs mer på lindekultur.se >>

.

Nu 554 underskrifter: Vill Du också skriva under uppropet Rädda biografen i Lindesberg? Klicka här >>

Utredning visar: Nedläggning av gymnasieprogram ger ingen besparing

Att lägga ner Estetiska programmet på Lindeskolan ger inte någon besparing - det skulle kosta Lindesbergs kommun cirka fyra miljoner kronor i interkommunala ersättningar. Det visar en utredning som presenterats för Barn- och utbildningsnämnden. Men en sänkning av hyran för skolans lokaler skulle ge en besparing på ca 7,2 milj kr per år. Läs mer på lindekultur.se >>

Barn- och utbildningsnämnden om Estetiska programmet på Lindeskolan: Om antalet sökande till årskurs 1 i första sökomgången med 15 februari som sista ansökningsdag inte är minst 15 behöriga elever ska Estetiska programmet avvecklas från och med läsårsstarten 2024–2025.

Därför drog LindeKultur tillbaka namninsamlingen till stöd för Estetiska programmet: När LindeKultur i början av januari aviserade att förändringar var på gång beträffande programutbudet på Lindeskolan startades samtidigt en namninsamling för att skapa opinion till stöd för Estetiska programmet. Eftersom elevernas val av gymnasieprogram då påbörjats var tidpunkten mindre lyckad eftersom det skulle kunna skapa osäkerhet om programmets framtid varför namninsamlingen avslutades.

En fråga som väckt politisk debatt på lindenytt.com:

Vinterspår 2-3 mars invigs med Försmaks-utställning 17 februari

Lördag 17 februari kl 11:45-14:00 bjuder Lindesbergs Konstförening in till öppningen av Försmak av Vinterspår i Konstrummet på Lindesbergs Stadsbibliotek. Vernissagen börjar med musik av "2 Herrar med vänner" som utlovar akustiskt med mycket fiol, munspel och gitarr. Lindesbergs Konstförenings ordförande Rainer Hickisch inviger utställningen kl 12:00. Läs mer på lindekultur.se >>

Marianne Degerman ställer ut Speglingar på Hallsbergs Konsthall

Marianne Degerman - målare och grafiker i Lindesberg - ställer ut på Hallsbergs Konsthall med vernissage lördag 17 februari kl 12-15. Utställningen med målningar och skulptur på temat Speglingar pågår till 13 mars i Konsthallen som ligger i Bergööska huset i Hallsberg. Läs mer på lindekultur.se >>

Öppet hus när Fellingsbro Konstateljé inviger sin nya lokal i Fellingsbro

Onsdag 21 februari kl 11-14 bjuder Fellingsbro Konstateljé in till Öppet Hus i samband med invigningen av den nya lokalen på Hemvägen 22 i Fellingsbro."Kom och träffa oss och se våra nya lokaler", hälsar Ida Rosén Branzell, Pauline Bergström, Saxon Grant Friberg och Stina Evjan som bjuder på fika och pyssel för sportlovslediga barn. Läs mer på lindekultur.se >>

Sportlov på biblioteken i Lindesbergs kommun

Bokmysmorgon; Käpphästfest; TV-spelsutmaning; Sång, rim och ramsor; Pyssel; Och träffa Björta som läser sagor, dansar och sjunger. Lindesbergs bibliotek erbjuder mycket kultur i olika former under sportlovet (vecka 8) 19-23 februari. Varje dag finns böcker och olika sällskapsspel att låna på Lindesbergs bibliotek. Välkomna in för att läsa och spela! Läs mer på lindekultur.se >>

Lovaktiviteter, Torsdagscafé och Vinterspår på Frövifors Pappersbruksmuseum

Sportlovsöppet 20-22 februari; Vinterspår 2-3 mars; Påsklovsöppet 2-4 april; Och Torsdagscafé varje torsdag 7 mars-11 april. Det händer mycket på Frövifors Pappersbruksmuseum i väntan på sommarsäsongen 18 juni-28 september. Frövifors Pappersbruksmuseum blev 2021 Årets Arbetslivsmuseum och 2023 Årets Industriminne. Läs mer på lindekultur.se >>

Bergslagens Slöjdare brinner för slöjd och hantverk i alla dess former