​Dags att söka eller nominera till Lindesbergs kommuns stipendier

​Dags att söka eller nominera till Lindesbergs kommuns stipendier

Nu är det dags att söka eller nominera mottagare av Lindesbergs kommuns Byggnadspris samt Kulturstipendium och Föreningsledarstipendium. Vem som helst kan söka stipendierna eller nominera kandidater senast 30 mars

Årets Byggnadspris: Ska utdelas till fastighetsägare eller byggherre i Lindesbergs kommun som omsorgsfullt restaurerar byggnader till sitt ursprungliga skick eller nybyggnation som genom god arkitektur samspelar med den befintliga miljön. Prissumma: 10.000 kr.

Årets Kulturstipendium: Ska utdelas till enskild person eller grupp som är i början av sitt konstnärskap inom områdena bild, musik, dans, teater, film, litteratur eller annan jämförlig konstnärlig uttrycksform. Stipendiet ska stimulera till fortsatta studier och vidareutveckling inom det konstnärliga området. Prissumma: 10.000 kr.

Årets Föreningsledarstipendium: Ska utdelas till personer som genom stort ideellt engagemang bidragit till att barn, ungdomar och vuxna, regelbundet utövar fritidsaktiviteter i kommunen. Stipendiet ska uppmuntra föreningsledare att fortsätta utvecklas genom fortbildning eller resa, och på så sätt få nya idéer och engagemang. Prissumma: 10.000 kr.

Så här söker/nominerar du: Vem som helst kan söka stipendierna eller nominera kandidater. Skicka ansökan eller förslag med motivering via mejl till kulturkontoret@lindesberg.se eller vanlig post till Kulturkontoret, Smedjegatan 1, 711 30 Lindesberg senast 30 mars.

Kommunens stipendiater de senaste åren:

2019: Årets kulturstipendium i Lindesbergs kommun går till Angelica Rosengren, årets föreningsledar-stipendium går till Eva Persson och årets byggnadspris går till Mia och Gustav Glaad. Utmärkelserna och prissumman 10.000 kronor vardera delas ut under nationaldagsfirandet i Oscarsparken 6 juni. Läs mer på lindekultur.se >>

2018: Lindesbergs kommun har utsett Lena Ehnvik till årets kulturstipendiat med följande motivering: ”Kommunens kulturskola bar frukt genom årets stipendiat. Där började musikkarriären som sedan tagit henne ut i världen. Vår stipendiat har utvecklats till en klassisk skolad operasångerska. Hon arbetar för att fler ska upptäcka operan som konstform”. Läs mer på lindekultur.se >>

2016: Lindesbergs kommuns kulturstipendium för 2016 har tilldelats Jesper Hugosson - lärare, musiker och verksam på flera olika scener i Lindesbergs kommun. Lindesbergs kommuns kulturstipendium består av 10.000 kronor och ett personligt diplom av Arne Johnsson. Stipendiet delades ut i samband med nationaldagsfirandet i Lindesberg. Läs mer på lindekultur.se >>

2015: Tommy Lundholm - dirigent för Guldsmedshyttans Musikkår - har tilldelats Lindesbergs kommuns kulturstipendium 2015. Kulturstipendiet består av 10.000 kronor och ett personligt diplom tillverkat av Arne Johnsson. Läs mer på lindekultur.se >>