Dags för Västmanlands släktforskarvecka 10-15 juli

Dags för Västmanlands släktforskarvecka 10-15 juli

Den 10-15 juli anordnar sex släktforskarföreningar i landskapet Västmanland en släktforskarvecka i Västerås, Sala-Heby, Köping, Fagersta, Lindesberg och Nora. Varje förening anordnar sin egen dag på hemmaplan med olika aktiviteter. Torsdag 13 juli svarar Linde Bergslags Släktforskarförening för programmet.

Varje förening erbjuder ett program under sin dag med olika aktiviteter i form av föreläsningar, visningar av intressanta miljöer samt stöd för de som är intresserade av att veta mer om sina anor i respektive kommun och de platser de verkat och bott på:

10 juli i VÄSTERÅS, Västerås Släktforskarklubb
11 juli i FAGERSTA, Sällskapet Släktforskarne Fagersta
12 juli i SALA, Sala-Heby Släktforskare
13 juli i LINDESBERG, Linde Bergslags Släktforskarförening
14 juli i NORA, Nora Släktforskare
15 juli i KÖPING, Västra Mälardalens Släktforskare

Linde Bergslags Släktforskarförenings program 13 juli:

10.00– 14.00: Linde Bergslags Släktforskarförening: Utförsäljning av böcker, och annat material som vi inte kan ta med oss till vår nya lokal. Se www.lindeforskare.se för mer info.

10.00 – 12.00: Lindesbergs Hembygdsförening har öppet och visar sin modell av centrala Lindesberg 1920. Lokalen finns i Blombergska gården på Kungsgatan 48 (mitt emot biblioteket). För mer info se https://www.hembygd.se/linde

12.00 – 16.00: Linde Bergslags Släktforskarförening har öppet i sin nya lokal i Mötesplats Grenverket (Lindesbergs Stadsbibliotek) nedre plan i Lindesberg på Kungsgatan 37A. Se www.lindeforskare.se för mer info.

12.00 – 16.00: På bibliotekets övervåning finns en utställning om textilkonstnären Märtha Gahn. Märtha Gahn var under många årtionden en av Sveriges mest kändatextilkonstnärer. Hon föddes 1891 på Kåfalla herrgård öster omLindesberg. Se www.lindeforskare.se för mer info.

12.30 –13.00: Helen Sannerstedt (museiintendent/kultursekreterare) berättar om Märtha Gahn.

13.00 – 16.00: Lindesbergs kommuns Kulturhistoriska Arkiv, också i Mötesplats Grenverkets nedre plan (granne med släktforskarföreningen) är öppet och personal berättar om vad som finns i arkivet.

Nora Släktforskares program 14 juli:

10.00 – 15.00: Släktsök: Nora bibliotek, foajén och Nora släktforskares lokal, Kungsgatan 23 inne på gården. Nora släktforskare finns på plats i för att hjälpa dig att hitta dina rötter. Föreningen DIS-Bergslagen finns på plats i biblioteket och visar sin verksamhet och produkter i släktforskning kl 11 och 13 lilla läsesalen.

10.30: Visning av Stadra herrgård: Magnus Wetterholm, Stadranejdens byalag samt gårdens delägare och teaterdirektör Stadra teater, guidar runt utomhus och berättar om herrgårdens historia. Max 20 deltagare.

12.00: Visning av Skrekarhyttans Västra Ruin: Bo Eckhardt, Vikers Hembygdsförening, guidar runt i Skrekarhyttans västra ruin och berättar om järnets historia. Max 20 deltagare.

14.00: Visning av Göthlinska gården: Eva Järliden, Hembygdsföreningen Noraskog, guidar runt i familjen Göthlins borgarhem från senare hälften av 1800-talet, beläget i centrala Nora. Max 20 deltagare.

16.00: Noraquiz i Bryggerikrogens eventlokal: Nora släktforskare och Hembygdsföreningen Noraskog arrangerar tillsammans med Bryggerikrogen i Nora en frågesport med tema Nora och hembygds- och släktforskning. Max 140 deltagare

Föranmälan till visning av Stadra herrgård, Skrekarhyttans västra ruin och Göthlinska gården sker till ordforande@noraforskare.se senast söndag 9 juli. Obs! Max 20 deltagare vid samtliga visningar. Först till kvarn.

....