Gunilla Eklund vann kategorin BILD med denna bild.

​De vann Lindeskolans kulturpriser 2018

Gunilla Eklund vann två priser (bild och rörelse) och Wilma Johansson (ord) och Andreas Palm (ljud) var sitt när Lindeskolan delade ut årets kulturpriser i samband med skolavslutningen.

Lindeskolans kulturpris instiftades 2014 för att uppmuntra alla kreativa och fantastiska elever på gymnasieskolan i Lindesberg. Det finns fyra kategorier att tävla i - ord, bild, ljud och rörelse - och en vinnare i varje kategori utses som vinner 1.000 kronor.

Årets kulturpristagare har utsetts av en jury med Annika Parbring och Kajsa Forsberg (Lindeskolan) och Sara Sporre (kultursekreterare Lindesberg) med följande motiveringar:

ORD: Språkets rytm återkommer som en våg. Kompositionens upprepningar förstärker och fördjupar. Texten fångar i några korta stycken en stark känsla av längtan och övergivenhet, som dock vänds i en förhoppning om förändring. Priset i kategori ORD går till texten Svullna ögon och ändlösa nätter av Wilma Johansson, SA16A

BILD: Känslighet och kontraster föll juryn i smaken. Den avskalade bilden med perfekt detaljskärpa har en väl avvägd komposition av ljus och mörker. Priset i kategori BILD går till ett fotografi av Gunilla Eklund ES16

LJUD: I kategori LJUD har vi lagt tyngdpunkt på ett arbete som gjorts i eget utförande från idé till färdig produktion. Låtskrivande, musicerande, sång och producerande har gett en ljudbild som vi vill höra gång på gång. Därför går priset till Andreas Palm ES15 för produktionen Forgiveness.

RÖRELSE: Sparsmakad. Suggestiv. Överraskande. Text, bild och musik samspelar till en helhet. Rytmen i text och musik har en perfekt avvägning, som gör den korta animationen till en liten pärla. Priset i kategori RÖRELSE går till animationen Dip to black and white av Gunilla Eklund ES16

Pristagare 2017:

• ORD: Enna Karlsson, VO16