​Deltagare i konstprojekt ställer ut sina verk i Lindesberg

​Deltagare i konstprojekt ställer ut sina verk i Lindesberg

Fredag 13 december kl 13:30 är det vernissage för en intarsia-utställning på Lindesbergs Stadsbibliotek. På utställningen visas ett 90-tal verk av 15 deltagarna i ett konstprojekt som genomförts under hösten under ledning av Oubaida Mualem. Utställningen pågår till 17 december.

Konstprojektet - som vänder sig till framför allt äldre deltagare - syftar till att lära sig ett nytt kulturuttryck och prova på nya aktiviteter tillsammans med andra och därmed få nya vänner. Sensus studieförbund Örebro län har fått medel från Socialstyrelsen för att genomföra projektet i Lindesberg och Nora.

Under vägledning av Oubaida Mualem har deltagarna träffats ett par gånger under sju veckor - från vecka 45 till vecka 51 på Lindesbergs och Nora stadsbibliotek. Under projektets gång har Oubaida Mualem lärt ut tekniken och hålit inspirationsföreläsningar om intarsia som konstform.

Intarsia är en sammanfattande benämning på olika metoder inom möbel- och inredningskonsten för att åstadkomma mönsterlagda ytdekorationer. Tekniken går ut på att tunna fanerbitar, efter att ha tillpassats med kniv eller lövsåg, limmas ovanpå en bottenyta av massivt trä så att de tillsammans bildar geometriska mönster eller figurativa bildframställningar. Tekniken är gammal och mycket stor och eftertraktad i framför allt mellanöstern när det gäller möbler och inredningar. Det finns företag och personer som inreder hela kontor och hem med intarsia-dekorerade möbler och detaljer till mycket höga kostnader.

Oubaida Mualem

Konstnär 076 260 35 06