Lina Nordenström och Lars Nyberg med nuvarande Grafikverkstan Godsmagasinet i Uttersberg.

Grafikverkstan Godsmagasinet i Uttersberg satsar stort inför framtiden

Grafikverkstan Godsmagasinet i Uttersberg behöver en ny verkstadsbyggnad för att kunna utveckla verksamheten på sikt. Den växande samling av grafisk utrustning som donerats under de gångna 14 åren behöver också mer utrymme. Projekteringen har påbörjats av en arbetsgrupp med bland annat Thomas Rydén - konstnär och erfaren byggare från Lindesberg.

Grafikverkstan Godsmagasinet är en verkstad för verksamma konstnärer och drivs som en ideell förening i samarbete med konstintresserade medlemmar. Verkstan ligger i anslutning till Galleri Astley i Uttersberg - fyra mil öster om Lindesbergs centralort.

Under det gångna året har Grafikverkstan Godsmagasinet börjat arbeta för ett utvidgat GG:

"Vi känner ett stort ansvar att förvalta den växande samlingen av grafisk utrustning som donerats till GG under de gångna 14 åren – en utrustning som är att likna vid en grafisk 'symfoniorkester' av högsta klass - och som dessutom är av stort kulturhistoriskt värde", skriver konstnärerna Lina Nordenström och Lars Nyberg som driver Grafikverkstan Godsmagasinet sedan 2008: "Det är också viktigt för oss att hålla 'symfoniorkestern' samlad för kommande generationers konstnärer".

Behöver bygga ny verkstadsbyggnad

För att kunna göra detta och för att kunna säkra Grafikverkstans verksamhet för framtiden har styrelsen kommit till insikt om att föreningen måste äga verkstadsbyggnaden - därför behöver föreningen bygga en ny.

"En nybyggnation är förstås en gigantisk utmaning - men om vi lyckas kommer det att bli ett stort lyft för både GG och Uttersberg. Att det kommer att ta tid är en självklarhet - men verksamheten kommer samtidigt att fortsätta som hittills", fortsätter Lina och Lars.

Styrelsen har tillsatt en arbetsgrupp som påbörjat arbetet med projekteringen. Där ingår Åsa Wijgård (arkitekt från Gunnilbo) och Thomas Rydén (konstnär och erfaren byggare från Lindesberg) samt Lina och Lars med stöd av Jenny Berntsson på Region Västmanlands kulturenhet.

En stor del av utmaningen är naturligtvis finansieringen: "Därför välkomnar vi alla idéer och förslag när det gäller finansieringsmöjligheter och/eller sponsring för projektet". Ta i så fall direktkontakt med Lina Nordenström (telefon 073-5641167 eller mail lina_no@hotmail.com).

2023 - ett innehållsrikt år för Grafikverkstan Godsmagasinet

År 2023 har varit ett väldigt innehållsrikt år för Grafikverkstan Godsmagasinet i Uttersberg, skriver Lina och Lars i ett nyårsbrev.

Kulturellt Kraftfält: Uttersberg har blivit utsett till ett av fem Kulturella Kraftfält i Västmanland: Syftet med kartläggningen, som är ett forskningsprojekt finansierat av Kulturrådet, är att visa på vilken betydelse kulturen kan ha för utvecklingen av glesbygd. "Att projektet kommer få ringar på vattnet de kommande åren har vi redan sett tecken på", enligt Lina och Lars.

Läs mer om Kulturella kraftfält på landsbygden >>

Resurscentrum: Efter flera års arbete inom Region Västmanland har det etablerats ett Resurscentrum för konst vilket bådar gott inför framtiden, enligt Lina och Lars: "Vi i GG har bidragit med olika residence- och andra konstprojekt, ett samarbete som vi givetvis vill fortsätta att utveckla."

Från godsmagasin till grafikverkstad i Uttersberg

Idén om att renovera och bygga om det gamla godsmagasinet till en grafikverkstad startade redan 2008. Byggnaden var då ett kallskjul. Lina och Lars har sedan dess skapat en fantastisk grafikverkstad där man både kan trycka högtryck och djuptryck. Tack vare ett stort kontaktnät och fantastiska donationer har verkstan nu en utrustning av högsta kvalitet.

Bli medlem i Föreningen Grafikverkstan Godsmagasinet och stöd verksamheten - 100 kr per år till swish 1230135566 eller bg 416-1691 - maila namn och adress till Lina Nordenström (lina_no@hotmail.com).

...