Hans Sigge tar över ansvaret för kulturdonationen i Guldsmedshyttan

Hans Sigge tar över ansvaret för kulturdonationen i Guldsmedshyttan

Hans Sigge har av Länsstyrelsen i Dalarna utsetts till ny styrelseledamot i "Sigvard, Eva och Kjell Andreassons stiftelse" efter Lindesbergs kommuns kulturchef som avsagt sig uppdraget. Som ende styrelseledamot i stiftelsen har Hans Sigge nu ensam ansvaret för vad stiftelsen ska satsa på.

När Kjell Andreasson - en "trotjänare" på Guldsmedshytte Bruk - avled 74 år gammal 2020 efterlämnade han en förmögenhet på närmare 16 miljoner kronor varav drygt sex miljoner kronor testamenterades till Lindesbergs kommun för kulturella aktiviteter med speciell inriktning på Guldsmedshyttan och Storå-området. Konserter, bokinköp, konstinköp och föredrag är tänkbara aktiviteter, enligt testamentet.

"Sigvard, Eva och Kjell Andreassons stiftelse" skapades för att kunna tillse att pengarna används enligt testamentets vilja med kulturchefen i Lindesbergs kommun som ensam ansvarig för vad stiftelsen ska satsa på. När Lindesbergs kulturchef avsagt sig uppdraget fick Länsstyrelsen i Dalarna (som är registreringsmyndighet för stiftelser i bland annat Örebro län) i uppdrag att utse en ny styrelseledamot.

"Jag föreslog att Sparbanksstiftelsen Bergslagen skulle ta hand om Andreassons stiftelse", förklarar Hans Sigge som är ordförande i Sparbanksstiftelsen Bergslagen: "Jag tänkte att det blir enkelt med administrationen då - men det gick inte utan det skulle vara en fysisk person och då fick jag frågan då de tyckte det var bra med någon som har erfarenhet av stiftelsearbete."

Hans Sigge håller nu på att sätta sig in i det hela: "Jag hoppas kunna öka avkastningen så att det blir medel över att dela ut så inte alla pengar går till administration och revisorer", förklarar han och betonar att det inte kan bli några bidrag förrän till hösten då all formalia måste bli klar först.

Hans Sigge har tidigare varit VD på Baettr AB i Guldsmedshyttan (tidigare Guldsmedshytte Bruk) och är bosatt i Guldsmedshyttan.

...

3 NOVEMBER 2022: Berättarprogram i Stripa - första evenemanget med stöd från kulturdonationen

Söndag 27 november 2022 presenterar Kronohyttans kulturföreningen i samarbete med Stripabryggeriet ett berättarprogram med Björn Söderbäck. Kulturprogrammet är det första som genomförs med stöd från "Sigvard, Eva och Kjell Andreassons stiftelse" som bildats genom Kjell Andreassons donation. Läs mer >>

28 JUNI 2021: Trotjänare på Bruket bakom "kulturarvet" till Guldsmedshyttan och Storå