Norra kyrkogården i Lindesberg. Bildkälla: Lindesbergs kulturhistoriska arkiv, Tillväxtförvaltningens kulturenhet.

​Hembygdsföreningen ordnar rundvandring på kyrkogård i Lindesberg

Lördag 19 september kl 12:00 bjuder Lindesbergs Hembygdsförening in till guidad rundvandring till kända personers gravar på Norra kyrkogården i Lindesberg med Göran Karlsson som guide. Rundvandringen utgår från kyrkogårdens entré mot Kungsgatan och antalet deltagare är begränsat till 30 personer. Biljetter för 40 kronor kan förköpas på Lindesbergs bibliotek.

Norra kyrkogården ligger väldigt centralt i Lindesberg men är okänd mark för de flesta i staden. Lindesbergs Hembygdsförening inbjuder nu till en rundvandring på denna kyrkogård där flera kända personer ligger begravda - däribland arméflygaren Sven Nybom (som 23 år gammal omkom 1926 under en flygövning) och Anders Andersson (1801-1870) som gav Siggebohyttans bergsmansgård dess nuvarande utseende.

Norra kyrkogården i Lindesberg invigdes 1861. Den ersatte den fullbelagda kyrkogården vid Lindesbergs kyrka. Norra kyrkogården visade sig snart vara olämplig som begravningsplats. Jorden bestod av en lera som inte passade för jordbegravningar. Kyrkogården låg från början utanför staden men kom snart att ligga mitt i bebyggelsen. Under slutet av 1800-talet anlades därför Södra kyrkogården ett par kilometer söder om kyrkan efter Örebrovägen. (Ur appen "100 gravar du måste se innan du dör)

För guidningen lördag 19 september svarar Göran Karlsson (bilden) - lokalhistoriker som gett ut flera lokalhistoriska böcker - däribland kyrkogårdsguide Tidlösa mötesplatser.

Hembygdsföreningens lokal i Blombergska gården är samma dag öppen klockan 11-14 för den som vill se miniatyrutställningen av Lindesberg som staden såg ut på 1920-talet. Där går det även att köpa Göran Karlssons kyrkogårdsguide för specialpriset 100 kronor.

Lindesbergs Hembygdsförening

www.hembygd.se/linde