Redaktionsråd och skribenter i Hembygdsföreningens årsbok 2022 - Arne Johnsson, Göran Karlsson, Mats Andersson, Bengt Björnmalm, Eva Dahl, Jan Sahlin och Cicki Eriksson.

Hembygdsföreningens nya årsbok nu klar att delas ut till alla medlemmar

Efter förra årets premiärsuccé återkommer Lindesbergs Hembygdsförening med en årsbok för 2022 som alla medlemmar nu kan hämta gratis på föreningens lokal i Blombergska Gården. Övrigt intresserade kan köpa boken i föreningslokalen eller på Blombergska Bokhandeln. "En lämplig julklapp till någon som ännu inte är medlem", förklarar föreningen som får allt fler medlemmar - och stärker hembygdsintresset i Lindesberg,

Hembygdsföreningens första årsbok - "Historien om vårt vatten" som gavs ut förra året (2021) - blev en riktig succé och upplagan tog helt slut. "En förklaring var att årsboken utdelades gratis även till nya medlemmar som betalade årsavgiften redan i januari", skriver föreningen i årsboken.

Lindesbergs Hembygdsförening har numera fler medlemmar än på länge (närmare 400) - och är en av få hembygdsföreningar i landet som ökar antalet medlemmar. Genom föreningens omfattande verksamhet - från modellstad, föredrag och skrifter till aktioner för att rädda hotade stadsmiljöer - har hembygdsintresset stärkts i Lindesberg. Så till exempel har föreningen nu samlat in omkring 600 namnunderskrifter för att stoppa rivningen av Michelsonska huset.

Årets hembygdsbok (2022) har temat "Bygdens byskolor och lärare vi minns" och innehåller - utöver verksamhetsberättelse och inbjudan till årsmöte (29 januari) samt föreningens planerade aktiviteter under 2023 - flera läsvärda uppsatser om Lindesbergs historia:

● Förra kommunalrådet Bengt Björnemalm berättar om byskolorna och om lärare han lärt känna.
● Den tidigare kyrkoherden Jan Sahlin visar exempel på det kristna symbolspråket i Lindesbergs kyrka.
Cicki Eriksson berättar den fascinerande historien om Lars Erik Carlsson Honolulu som for till Hawaii för att vara förman vid en plantage och sedan blev husägare i Lindesberg.
Mats Andersson redogör för fågellivet vid Lindesjön under årens lopp,
Göran Karlsson skriver om mottagandet av finska krigsbarn på 1940-talet och ger en förklaring till ortnamnen i Bergslagen.
Eva Dahl porträtterar borgmästaren Ingel Bergöö.
Arne Johnsson avslutar årets årsbok med den finstämda dikten "Ljuset i september".

"Vi hoppas att årsboken blir till nytta och nöje. Tipsa gärna vänner och bekanta om årsboken och om Lindesbergs Hembygdsförening. Vi vill gärna få kontakt med fler människor för att kunna sprida kunskapen om Lindesbergs historia”, förklarar Göran Karlsson som är ansvarig utgivare för årsboken.

Efter att årets årsbok presenterats på måndagen (21 november) för media startade redaktionsrådet arbetet direkt med att planera för årsboken 2023!

...

Modellstaden visar Lindesberg på 1920-talet:
I föreningslokalen på Kungsgatan 48 (Blombergska gården) bygger Lindesbergs Hembygdsförening en miniatyr i skala 1:220 över Lindesberg som staden såg ut på 1920-talet. Miniatyrstaden innehåller vid det här laget drygt 400 byggnader av olika slag samt gator, trädgårdar, klappbryggor och ekor vid Lindesjöns strand och mycket annat. Öppet helgfria lördagar klockan 11-14.