Höstens program klart för Lindesbergs Filmstudio

Höstens program klart för Lindesbergs Filmstudio

Lindesbergs Filmstudio presenterar hösten 2014 sju filmer på Folkets Hus Bio i Lindesbergs och ett möte med Mårten Klingsberg (regissör/skådespelare/manusförfattare) som berättar om sitt filmskapande på Lindesbergs Stadsbibliotek.

..............................

TORSDAG 4 SEPTEMBER kl 19.00: THE LUNCHBOX

Regi: Ritesh Batra Drama - romantik Indien 2013 (1 tim 45 min)

Mumbais 5000 Dabbawalas (lunchlådeservice) levererar 170 000 lunchlådor varje dag - endast en på miljonen kommer på avvägar. En fellevererad lunchlåda sammanför två mycket olika öden, den småsura änklingen Sajaan och hemmafrun Ila.

TISDAG 16 SEPTEMBER kl 19.00: ILO ILO

Regi: Anthony Chen - Drama Singapore 2013 (1 tim 39 min)

Ilo Ilo skildrar förhållandet mellan familjen Lim och deras nyanlända hembiträde Teresa, som liksom många filippinska kvinnor kommit till Singapore på jakt efter ett bättre liv. Familjens son Jiala lyssnar inte på någon, men Teresa får pli på honom och är snart en del av familjen. Vinnare av Camera d´Or i Cannes 2013.

TORSDAG 9 OKTOBER kl 19.00: DET BLÅSER UPP EN VIND

Regi: Mästaren Hayao Miyazakis sista film - Animerat drama Japan 2013 (2 tim 6 min)

Jiro drömmer om att flyga, designa och konstruera vackra flygplan, inspirerad av den berömda italienska flygplansdesignern Caproni. Jiro är närsynt och oförmögen att bli pilot, men när han anställs av ett japanskt ingenjörsbolag upptäcks hans begåvning.

TISDAG 21 OKTOBER kl 19.00: LORE

Regi: Cate Shortland - Drama Tyskland/Australien 2013 (1 tim 45 min)

Tonåriga Lore lämnas av sina föräldrar och blir ensam ansvarig för att leda sina syskon i säker-het. Nazityskland har fallit och lögnen Lore levt har krossats till spillror. Rikligt prisbelönt film!

TORSDAG 30 OKT kl 19.15: QUESTIONS & ANSWERS

MÅRTEN KLINGBERG (regissör/skådespelare/manusförfattare) BERÄTTAR OM SITT FILMSKAPANDE / QUESTIONS & ANSWERS. Filmer regisserade av Mårten Klingberg är bl a COCKPIT, Offside, En gång i Phuket, Beck. Obs! Tid och plats! Plats: Lindesbergs stadsbibliotek (Inte bara för Filmstudiomedlemmar - alla är välkomna!)

TORSDAG 13 NOVEMBER kl 19.00: COCKPIT: BONUSFILM = Medlem får ta med en gäst utan kostnad

Regi: Mårten Klingberg - Komedi Sverige 2012 (1 tim 36 min)

Med Jonas Karlsson och Marie Robertson i huvudrollerna. Piloten Valle får sparken och förlorar hustru och bostad på kuppen. För att få umgås med sin blinde och eftertänksamme son tvingas han till den drastiska lösningen att klä sig i peruk och klänning - och söka ett pilotjobb som faller under kvinnokvoten.

TISDAG 25 NOVEMBER KL 19.00 SMÄRTGRÄNSEN

Regi: Michel Franco - Drama Mexiko 2012 (1 tim 38 min)

En ung flicka flyttar till en ny stad med sin far efter att modern dött. Pappan får arbete som kock och flickan börjar i sin nya skola. På en fest ”gör hon bort sig” med mobbning och trakasserier som följd, vilket leder till en upplösning som är omöjlig att glömma. Prisbelönt film!

TORSDAG 11 DECEMBER KL 19.00 THE GRAND BUDAPEST HOTEL

Regi: Wes Anderson - Komedi USA 2014 (1 tim 40 min)

Gustave H är en omtalad concierge på ett välkänt hotell i Europa. Zero Moustafa är hisspojken som blir Gustaves närmaste vän. Deras fantastiska äventyr innehåller stöld, familjefejd och kärlek.

....

MEDLEMSKAP / FILMSTUDIOKORT löses vid första besöket vår resp höst.

Filmstudiokort finns i två varianter:

• 1. Betala 300 kronor och se samtliga filmstudiofilmer. Plus en bonusfilm!
  • 2. Betala 200 kronor och se tre (3) valfria filmer ur Filmstudions program. Plus en bonusfilm!

Obs! Man måste vara medlem för att se Filmstudions filmutbud. Medlemskapet i Filmstudion ger inte tillträde till Folkets Hus Bios ordinarie filmvisningar. Filmstudioansvarig: Karin Blomqvist, karin.blomqvist@lindesberg.se

Lindesbergs Filmstudio

En del av Sveriges Förenade Filmstudios (SFF) lindesberg.filmstudio.se