Inför dialogmötet: Kan kulturen bli en tillväxtmotor i Lindesberg?

Inför dialogmötet: Kan kulturen bli en tillväxtmotor i Lindesberg?

VILKA mål och visioner ska finnas i ett kulturpolitiskt program för att kulturen ska bidra till att göra Lindesbergs kommun attraktiv för boende och besökare? Kan ett mål vara att kulturella och kreativa näringar ska vara en tillväxtmotor för Lindesbergs kommun?

Inför dialogmötet tisdag 20 september om det kommunala kulturpolitiska programmet i Lindesberg presenterar Nätverket Lindekultur förslag, idéer och frågor som kommer att tas upp på dialogmötet.

Vad tycker du? Vilka mål och visioner ska finnas i ett kulturpolitiskt program för att kulturen ska bidra till att göra Lindesbergs kommun attraktiv för boende och besökare? Och vilka frågor vill du ha svar på under dialogmötet? Skicka in dina synpunkter, frågor och förslag till Nätverket Lindekultur (info@lindekultur.se) senast 18 september.

Kulturen - en tillväxtmotor för Lindesberg

Kulturella och kreativa näringar kan bidra till att göra Lindesberg bättre att bo, leva och verka i - och därmed bidra till tillväxt och utveckling.

Ett brett och aktivt kulturliv gör Lindesberg mer levande, attraktivt och utvecklande - och det bidrar till fler nöjda invånare (som väljer att bo kvar istället för att flytta), fler inflyttare (som behövs för både arbetsmarknad och skatteintäkter) och fler besökare (som gärna återvänder och rekommenderar andra att upptäcka Lindesberg).

Samtidigt bidrar ett levande kulturliv till att stärka Lindesberg som en attraktiv miljö för kulturella och kreativa näringar. Det bidrar till mer entreprenörskap och lockar till etableringar inom en bransch i snabb tillväxt. Och ju fler etableringar - desto mer levande kulturliv med nya tjänster och bättre infrastruktur för kulturella och kreativa näringar. Som i sin tur bidrar till ytterligare etableringar.

Därmed kan kulturen bidra till utveckling och tillväxt i en kommun som Lindesberg.

Kulturella och kreativa näringar i stark tillväxt

De kulturella och kreativa näringarna fortsätter att växa starkt i Sverige, enligt det forskningsbaserade företaget Volante som tagit fram ny statistik om kulturella och kreativa näringarna (KKN). Den bygger på de nya sammanställningar som SCB gjorde tillgängliga i mitten på maj 2016.

De kulturella och kreativa näringarnas kärna utgörs av de personer och företag som har ett kreativt skapande i fokus, exempelvis filmare, författare, konstnärer och musiker. Inom hela sektorn finns dessutom verksamheter som producerar, distribuerar, säljer och stöttar. Tillväxten senaste året förklaras framför allt av en ökning av digitalt drivna affärsmodeller, samt en ökning inom mode, design och musik. Även rörlig bild-bolag och reklam ökar, enligt Volante.

Intresset för den kulturella och kreativa sektorn har vuxit under 2000-talet i Sverige. 2009 lanserade regeringen en treårig handlingsplan och i flera regioner har strategier tagits fram - bland annat av Mälardalsrådet som är en storregional mötesplats för kommuner och landsting i Stockholm-Mälarregionen (där även Lindesbergs kommun ingår).

Enligt "Kreativa krafter Stockholm-Mälarregionen" (Rapport 13:07 utgiven av Mälardalsrådet, maj 2013) är drygt 90.000 personer anställda inom den kulturella och kreativa sektorn i regionen. Det finns omkring 65.000 företag i regionen (ungefär 16 procent av alla företag) inom den kulturella och kreativa sektorn. Den kulturella och kreativa sektorn omsatte drygt 180 miljarder kronor 2011 i Stockholm-Mälarregionen.

När det gäller omsättning och antalet anställda är det kategorin ”IT/datorspel” som är i topp. Det är en ganska bred kategori där dels datorspel, programvaruproducenter och stödfunktioner som industri för optiska medier ingår. Flest företag finns i kategorin "design/reklam/arkitektur” följt av ”kreatörer” där enskilda konstnärer, journalister etc. ingår.

Lindesberg - ett attraktivt alternativ till storstäderna

Det råder dock relativt stora skillnader mellan länen i Stockholm-Mälarregionen - fyra av fem företag inom den kulturella och kreativa sektorn finns i Stockholms län. Och i alla fem län som utgör Stockholm-Mälarregionen är andelen företag inom sektorn större i residensstaden än i övriga länet.

Lindesberg skulle kunna utvecklas som ett attraktivt alternativ till storstäderna:

• Lindesberg har redan många kulturella och kreativa verksamheter som ska vårdas och vidareutvecklas genom samverkan, samordning och samsyn;
  • Lindesberg har förutsättningarna för att kunna erbjuda en miljö och infrastruktur till stöd för kulturella och kreativa entreprenörer;
  • Kulturella och kreativa verksamheter är ofta små livsstilsföretag eller enmansföretag som är lättare att flytta geografiskt - och eftersom det blir allt vanligare med distansarbeten kan en mindre kommun som Lindesberg (med närhet till storstäder) vara ett attraktivt alternativ;
  • Företag inom den kulturella och kreativa sektorn tenderar att söka sig till varandra och bilda nätverk och kluster - dels för samverkan kring olika frågor, dels för utbyten med varandra.

Läs mer om kulturella och kreativa näringar:

Tillväxtverket: Kulturella och kreativa företag utgår från kulturskapande eller andra kreativa processer och kommer ofta med nya lösningar. De tillför i snabb takt många värden som samhället vill ha men möter ändå hinder. Vi vidgar möjligheterna för deras fria skapande. Läs mer >>

Kulturrådet: Tillgång till konst och kultur är viktigt för att en region ska utvecklas och vara attraktiv. De kreativa och kulturella näringarna är en viktig del av detta. Inom EU-samarbetet lyfts de kulturella och kreativa sektorerna fram som väsentliga för att implementera EU 2020-strategin. Läs mer >>

Riksantikvarieämbetet: Tillsammans med andra myndigheter har Riksantikvarieämbetet i uppdrag från Kulturdepartementet och Näringsdepartementet att medverka i insatser som lyfter fram de kreativa och kulturella näringarnas betydelse för regional utveckling och tillväxt. Läs mer >>