Stripasmederna - ett hantverk som redan finns i Stripa Gruvmiljö.

Inför kultursamtalen: "Så kan Stripa och sjöstaden Lindesberg utvecklas"

Förslagen inför torsdagens samtal om kultur fortsätter att komma in till lindekultur.se. Nu senast från Mats Lagerman (senior adviser och kulturarvskrigare i Landsbygdspartiet Oberoende) som föreslår: Utveckla Stripa till utbildningsplats inom hantverksyrken och konsthantverk. Och utveckla "Sjöstaden Lindesberg" med att göra Rådhustorget mer levande.

”Konstruktiva förslag till en bättre och starkare kulturkommun:

1. Utveckla Stripa Gruvmiljö till utbildningsplats inom hantverksyrken och konsthantverk

De fysiska förutsättningarna torde vara fullgoda. Kontakta befintliga hantverksföreningar runt om i landet som exempelvis Stockholms hantverksförening med sin Hantverkarakademi. (Det finns och kommer finnas ett stort behov av en mångfald kategorier utbildade hantverkare i diverse hantverksskrån). Ska Stripa utvecklas på ett positivt sätt så krävs det betydande insatser för att öka besöksfrekvensen och att det skapas möjligheter för bättre affärer och permanenta verksamheter som genererar tillströmning och underlag.

2. Utveckla "Sjöstaden Lindesberg" med att göra Rådhustorget mer levande

Utvecklingen av Lindesbergs stadskärna som ”sjöstaden” kan och borde vara en självklarhet att driva hårt och bestämt. En stadskärna som ”blöder” göder ingen god tillväxt. Och det behövs en stadsarkitekt som kan, vill och orkar.

Gör om Rådhustorget till ett levande torg med ytor som går att fotledes beträda utan att bryta/vricka fötter. Bort med bilparkeringen härpå, undersök möjligheten att ”lägga” parkeringsytor under torget. Bygg ihop ”torgflyglarna”. Det går om viljan finns tillskapa en yta om ca 500-600 kvm för mindre föreställningar, utställningar och en superb miljö att intaga vällagad mat i. Under ett platt tak som tillåts ta ett par meter in på torgytan. Här kan med fördel då väder tillåter skapas möjligheter för all sköns verksamhet och fysiska aktiviteter. Med en utsikt och läge som svårligen går att återfinna i Bergslagen."

Mats Lagerman - senior adviser och kulturarvskrigare i Lpo (Landsbygspartiet Oberoende)