Kammarmusikförening bjuder in till konsert med Duo Ukraina

Kammarmusikförening bjuder in till konsert med Duo Ukraina

Lördag 23 mars kl 16:00 bjuder Nora/Bergslagens kammarmusikförening in till konsert med Duo Ukraina (Ganna Nuzha & Inna Dovbnia) i Åkerby herrgård. Konserten "Till Sverige - med kärlek" är den sista i serie Bergslagen i världen.

GANNA & INNA har haft glädjen att spela duo tillsammans i över 30 år. De har vunnit flera internationella och nationella ukrainska tävlingar. Deras omfattande konsertverksamhet i Ukraina och Europa avbröts tyvärr av kriget.

Musikerna förstår och känner varandra fullt ut. Deras spel kännetecknas av ett brett känslo-spektrum, innerlighet och teknisk fullkomlighet i kombination med en klockren stilkänsla. Duons båda medlemmar är begåvade, intressanta och unika musiker i sig.

GANNA NUZHA
är professor i cello vid Ukrainas Nationella Musikaliska Akademi och Glières Musik-college. Hon har vunnit priser i flera internationella musiktävlingar samt suttit i juryn för ett tiotal internationella och all-ukrainska tävlingar för unga musiker. Hon är även konstnärlig ledare för kammarensemblen Kyiv.

Sedan krigsutbrottet har Ganna bott i Sverige permanent. Hon har spelat över 30 konserter till stöd för Ukraina samt deltagit i Orion-teaterns föreställning Hur känner du när du är rädd? Hon har även skapat musikprojekt för barn och för en omfattande pedagogisk verksamhet.

INNA DOVBNIA är solist i kammarensemblen Kyiv. Hon har vunnit Grand Prix i den internationella tävlingen Art of the 21-st Century samt tilldelats diplom i den internationella Mykola Lysenkotävlingen. I många år har Inna arbetat som ackompanjatör vid stråkavdelningen vid Ukrainas Nationella Musikaliska Akademi, i celloprofessorerna Vadym Chervov och Ganna Nuzhas klasser. Hon har turnerat tillsammans med olika kammarmusikensembler i Sverige, Danmark, Kina, Polen, Estland och Kroatien.

Boka biljetter genom att skicka ett brev till info@norabergslagenskmf.se - skriv antal biljetter, medlem/ordinarie/ungdom och ditt namn. Pris • 250 kronor/ordinarie • 220 kronor/medlemmar i Nora/Bergslagens kammarmusikförening samt Örebro kammarmusikförening • 75 kronor/ungdom upp till och med 20 år för pausfikat. • 10 kronor i bokningsavgift per biljett tillkommer. I biljettpriset ingår pausförtäring, ange eventuell specialkost.

...

.