Kristina Blom Schäfer - årets Alfred-pristagare. Foto: Linda Berg Ottoson (Region Örebro län)

​Kristina Blom Schäfer prisad för årets biblioteksbedrift i Örebro län

Kristina Blom Schäfer - barnbibliotekarie på Lindesbergs bibliotek - har tilldelats Alfredpriset för årets biblioteksbedrift i Örebro län. Alfredpriset delas ut av Biblioteksutveckling Örebro län på Nobelafton varje år sedan 2016. Förutom diplom och en egen statyett (av träskulptör Ivan Holy) firades priset med tårta till hela personalen på Lindesbergs bibliotek.

Biblioteksutveckling Region Örebro läns Alfredpris för årets biblioteksbedrift i Örebro län 2020 har tilldelats Kristina Blom Schäfer med följande motivering:

"Kristina Blom Schäfer är en modern barnbibliotekarie som visar på hur framtidens biblioteksarbete kan se ut – oberoende av fysisk lokal, men starkt förankrat i lokalsamhället. Genom samarbetet med personalen på familjecentralen i Lindesberg når hon nya och viktiga målgrupper, föräldrar som inte självklart kommer till biblioteket med sina barn. Och inte minst, barnen!"

Peter Alsbjer - regionbibliotekarie i Region Örebro län - delar ut priset till Kristina Blom Schäfer på behörigt avstånd. Foto: Linda Berg Ottoson (Region Örebro län)

Tidigare Alfred-pristagare:

• 2016: Askersunds bibliotek