Kulturarvsdagen 2022: Prova kägelspel i Kägelbanan på Kyrkberget

Kulturarvsdagen 2022: Prova kägelspel i Kägelbanan på Kyrkberget

Söndag 11 september kl 14-17 firas Kulturarvsdagen 2022 på Kyrkberget i Lindesberg: "Kom till Kägelbanan och prova på en av världens äldsta sporter - kägelspel", skriver arrangerande Kyrkbergets Vänner.

Aktiviteter
· Visning av kägelbanan där föreningen Kykrbergets Vänner berättar om processen att rusta upp byggnaden enligt Länsstyrelsens bidrag för kulturminnesvård.
· Kägelspel; att slå käglor och räkna poäng.
· Foton och information om äldre tiders kägelspel.
· Vandring på egen hand på Kyrkberget med karta och foton utplacerade där byggnader har funnits i den unika kulturmiljön på Kyrkberget.

Föreningen välkomnar fler medlemmar till Kyrkbergets Vänner! Ditt medlemskap är betydelsefullt för restaureringen av Kägelbanan. Skänk gärna ett bidrag! Swisha: 123 681 17 15

...

Den 9–11 september 2022 firas återigen kulturarvet runt om i landet, där lokala aktörer bidrar med berättelser om kulturhistoriska personer, händelser och miljöer. Temat i år är "Hållbart kulturarv" och ett utmärkt tillfälle att visa upp hantverk och återbruk. Kulturarvsdagen är Riksantikvarieämbetets årliga temadag som ska bidra till att skapa förståelse, intresse och engagemang för kulturarvet.

Läs mer om Kulturarvsdagen 2022 >>