Cicki Eriksson leder stadsvandringen i Lindesberg.

Kulturarvsdagen: Trädgårds- och parkvandring i Lindesberg

Lördag 11 september kl 12:00 bjuder Lindesbergs Hembygdsförening in till stadsvandring med Cicki Eriksson som guidar runt på jakt efter försvunna trädgårdar och parker i Lindesberg. Start vid Blombergska gården, Kungsgatan 48, där man samma dag kl 11-14 kan studera miniatyrstaden som visar hur Lindesberg såg ut på 1920-talet.

Hembygdsforskare Cicki Eriksson guidar runt i Lindesberg och berättar om de försvunna trädgårdarna och parkerna som hon skriver om i den historiska skriften ”Historien bakom Lindesbergs parker och trädgårdar". Många av de fina trädgårdarna är idag parkeringsplatser.

Lindesberg för 100 år sedan i miniatyr

Efter en längre corona-paus har Lindesbergs Hembygdsförening öppnat sin föreningslokal i Blombergska gården (Kungsgatan 48) med miniatyrstaden som visar hur Lindesberg såg ut på 1920-talet. Lindesberg i miniatyr har under den stängda tiden expanderat med stadens norra delar fram till Prästbron. Föreningen har lördagsöppet kl 11-14. Modellbygget av Lindesberg mellan broarna har pågått sedan 2012 och börjar nu bli färdigt. Läs mer på lindekultur.se >>

Historiska Lindesberg - ny app för stadsvandringar

Lindesbergs Hembygdsförening har utvecklat en egen app för stadsvandringar i Lindesbergs centrum. Appen, som heter Historiska Lindesberg, presenterar sammanlagt nio intressanta platser med text, ljud och bild. Appen kan laddas ner från såväl Apple Store som Google Play. Läs mer på lindekultur.se >>