Kulturens valmanifest: Så svarade partierna 2018 - och så gick det (4)

Kulturens valmanifest: Så svarade partierna 2018 - och så gick det (4)

Inför valet 11 september 2022 gör LindeKultur en uppföljning av kulturens valmanifest inför senaste valet 2018. Vad svarade de politiska partierna då? Och vad hände med frågorna under den senaste mandatperioden? Del 4: 7) Samla kulturverksamheter i ett kultur/föreningshus; 9) Ge kulturaktörer tillgång till lokaler med rimliga hyror; 10) Ge kulturaktörer tillgång till kommunala stödtjänsten.

Kulturens valmanifest har som övergripande mål att Lindesberg ska bli en kulturkommun - en kommun som ger plats för och använder kulturen som stöd i utvecklingen av Lindesberg ● som en attraktiv kommun att jobba, leva, bo och verka i; ● som en attraktiv etableringskommun för kulturella och kreativa näringar; ● som ett attraktivt besöksmål.

För att göra Lindesberg till en kulturkommun behövs samverkan och samsyn om kulturens roll och kommunens ansvar i ”kulturens hela livscykel = produktions- och konsumtionskedja”:

Föreningar och grupper i den ideella sektorn och yrkesverksamma kulturaktörer (kulturella och kreativa näringar) är viktiga för att fylla kulturens olika uttrycksformer med innehåll:

7. Samla kulturverksamheter (folkbibliotek, scenkonst, biograf, konsthall, stadsmuseum etcetera) i ett centralt beläget kultur- och föreningshus i centralorten.

9: Ge föreningar och andra kulturaktörer tillgång till kommunala lokaler med hyror som är satta i förhållande till hyresgästernas betalningsförmåga - och där inga kommunala lokaler finns ska föreningar med egna lokaler få ekonomiskt stöd för att hålla dem tillgängliga.

10: Ge föreningar och andra kulturaktörer tillgång till kommunala stödtjänster som underlättar och säkrar föreningslivet - exempelvis en gemensam bokföringstjänst för föreningar som har svårt att rekrytera kassörer, ett gemensamt projektkontor för ansökningar och administration av bidrag och projektmedel etcetera.

Bakgrund 2018:

Kultur- och föreningshus: Idag är de kommunala kulturverksamheterna i Lindesbergs centralort spridda på olika lokaler - ett stadsbibliotek med konstrum i behov av upprustning, en biograf/teaterscen under utredning, ett stadsmuseum utan lokal etcetera. Och föreningar, grupper och körer har svårt att hitta lämpliga lokaler till rimliga hyreskostnader. Därför bör förutsättningarna för och möjligheterna till ett centralt beläget kultur- och föreningshus i centralorten utredas - förslagsvis i gamla Lantmännen/Bergslagsposten (numera outnyttjad centralt belägen byggnad i privat ägo).

Lokaler: Gör som Örebro kommun: Ge de ideella föreningarna stöd genom ett Föreningarnas Hus - en arena för ideellt utvecklingsarbete, en central mötesplats för delaktighet, samverkan och utveckling för det civila samhället. Föreningarnas Hus i Örebro inrymmer ett stort antal föreningar som har kontor eller mötesplats där. Föreningarnas Hus drivs av Örebro Föreningsråd, en paraplyorganisation för ideella föreningar verksamma inom Örebro kommun.

Tjänster: Ett levande kulturliv bygger på ett aktivt föreningsliv som drivs av ideellt arbetande eldsjälar. Många föreningar har idag svårt att få medlemmar att ta styrelseposter - framför allt poster som kräver arbetsinsatser utanför föreningens "kärnverksamhet" som exempelvis kassörer och sekreterare. Därför behövs någon form av gemensamma tjänster som kan erbjudas föreningarna - exempelvis en gemensam bokföringstjänst för föreningar som har svårt att rekrytera kassörer, ett gemensamt projektkontor för ansökningar och administration av bidrag och projektmedel etcetera.

......................................................

Så svarade de politiska partierna inför valet 2018:

Om Lindesbergs Kulturparti fanns och lade fram dessa förslag i kommunfullmäktige - hur skulle ni då rösta? Ja, Nej eller Vet ej (nedlagd röst)?

Så här svarade Socialdemokraterna genom Irja Gustavsson:

7: JA: På sikt ja! Men det som först står på dagordningen är ett föreningshus, vad det sen ska innehålla exakt får framtiden visa.
9: JA: Det finns lokaler i kommunen som är till för alla föreningar, till ett bra pris. Vi prioriterar ungdomsverksamheter, dom kan få bidrag men dom vuxna får betala för sina intressen.
10: NEJ: Inte ett kommunalt uppdrag. Föreningarna kan hjälpa varandra, det är det som är ideellt arbete. Man kan också vända sig till olika studieförbund. Gör vi tydliga gemensamma projekt där vi söker externa medel så hjälper våra tjänstepersoner till.

Så här svarade Centerpartiet genom Susanne Karlsson

7: NEJ: Vi tror på en jämn fördelning av kultur- och föreningsaktiviteter i hela kommunen, att samla föreningar på orter kan ha fördelar.
9: JA: Det är viktigt att verksamheter för barn och unga stöttas ekonomiskt.
10: NEJ: När det gäller ekonomifunktion i föreningar med dagens och morgondagens krav så vore det bra att utveckla en tjänst tillsammans med någon av våra redovisningsföretag i kommunen.

Så här svarade Vänsterpartiet genom Maria Odheim Nielsen:

7: JA: Ett kulturhus står redan på Vänsterpartiets önskelista.
9: JA: Problemet i dag är att det inte finns lämpliga lokaler i tätorten Lindesberg. Kanske ska ett föreningens hus ligga i en annan del av kommunen.
10: JA

Så här svarade Sverigedemokraterna genom Jari Mehtäläinen:

7: NEJ: Att kommunen har ett folkligt och levande kulturliv är viktigt för Sverigedemokraterna. Kulturlivet är viktigt för hela kommunen, inte bara på centralorten.
9: NEJ: Vi finansierar verksamheter för barn och unga.
10: NEJ: Att administrera föreningar och andra kulturaktörer är inte en kommunal angelägenhet.

Så här svarade Moderaterna genom Pär-Ove Lindqvist:

7: NEJ: Vi är positivt inställda till att samordna verksamhet och lokaler men inte i nya externa lokaler utan då skall det vara redan kommunala lokaler som endast används under del av dagen, dygnet, året. Vi anser att skollokaler kan utnyttjas till detta. I Lindesberg skulle Lindesskolan vara perfekt att utveckla som centralt beläget kultur- och föreningshus. I andra delar av kommunen kan det vara Storåskolan, Fröviskolan eller Ekbackens skola i Fellingsbro.
9: NEJ: Vi tycker att modellen som finns idag med satta hyror för kommunala lokaler fungerar bra men kan utvecklas med fler uthyrningsbara lokaler. Kommunen skall ge bidrag till lokaler i orter där inga kommunala lokaler finns. Exempel på detta är bygdegårdar. Hyresnivån skall vara låg men inte diffrentierad efter betalningsförmåga utan kategori och ålder som idag,
10: NEJ: Vi tycker inte att kommunen skall gå in och vara ställföreträdande styrelser eller administratörer. Däremot skall kommunen stötta föreningslivet med konsulterande verksamhet, stöd och nätverksbyggande. Tillsammans med länsaktörer och riksaktörer.

Så här svarade Kristdemokraterna genom Markus Lundin:

7: JA: Vi tycker att det är en intressant idé. Kommunen skulle behöva en sådan arena.
9: NEJ: Kommunen kan inte ge stöd på det sättet till förening eller företag.
10: NEJ: Eftersom kommunen har ett stort kontaktnät så skulle kommunen kunna sammanställa dessa som stöd till föreningar och kulturaktörer.

Så här svarade Miljöpartiet genom Agneta Nilsdotter:

7: NEJ: Jag tror att det är en bra idé men att det inte är ekonomiskt möjligt för en kommun av Lindesbergs storlek. Det är bra att kultur sprids över kommunen i flera olika lokaler och platser (bygdegårdar, gruvor, bibliotek, ishallar m.fl.). Det ger förhoppningsvis fler människor möjlighet att uppleva och/eller delta.
9: AVSTÅR: Det är en komplicerad fråga som kräver en utredning om vad effekterna blir. Om det är en motion så tycker jag att den ska utredas vidare.
10: AVSTÅR: Bra idé men jag tror att det kräver en grundlig utredning.

Så här svarade Liberalerna genom Nils Detlofsson

7: JA: Ytterligare ett förslag som vi fört fram i bl a i en motion och i vårt valmanifest. Vi har också varit i kontakt med ägaren till det nämnda huset (Lantmännen/Bergslagsposten) men i det kortare perspektivet föreslår vi att kommunägda lokalerna vid Norrtullstorget (Linden) som nu är delvis tomma görs om till ett Föreningarnas Hus såsom Örebro kommun har gjort tillsammans med en föreningsallians, Örebro Föreningsråd.
9: JA: En fråga som ett Föreningarnas Hus delvis kan lösa men även andra icke kommersiella mötesplatser bör få stöd för att de inte ska försvinna.
10: JA: Även här kan ett Föreningarnas Hus vara en tillgång i detta avseende där tjänster kan tillhandahållas som underlättar för de ideella organisationerna, I Örebro är Föreningsrådet huvudman men erhåller stöd från kommunen.

Så här svarade Landsbygdspartiet oberoende genom Mats Lagerman:

7: JA: Men FEL plats och byggnad och för mycket under ett "tak" i mitt tycke. Ser gärna ett "Lindesberg Waterfront" i sjönära läge.
9: NEJ
10: JA

......................................................

Så gick det för förslagen under mandatperioden 2018-2022:

Kulturverksamheter fortfarande spridda: De kommunala kulturverksamheterna i Lindesbergs centralort är fortfarande spridda på olika lokaler - ett stadsbibliotek med konstrum som kommer att rustas upp, en biograf/teaterscen (Folkets Hus) som drivs av de kommunala bolaget Besök Linde AB, ett stadsmuseum som blivit en kulturarvshörna på stadsbiblioteket.

"Lindesbergs kulturkvarter" - en "kulturnod" i norra Örebro län: För mer kultursamverkan mellan region och kommuner i Örebro län har Kulturkvarteret i Örebro och Sjöängen i Askersund utsetts till "kulturnoder" i mellersta respektive södra länet. Inget förslag på nod i norra länsdelen har inkommit - men Lindeskolan som "Lindesbergs kulturkvarter" skulle kunna bli "kulturnoden" i norra Örebro län. Läs mer på lindekultur.se >>

...

Föreningslokaler i Lindesberg: Banvägen 28, Sandströms, Stadsskogsskolan eller Lindbackaskolan i Lindesberg - var ska kommunen erbjuda föreningslokaler? Läs mer på lindekultur.se >>

Medborgarförslag om Föreningarnas Hus: I september 2020 inlämnades ett medborgarförslag: "Sälj inte den kommunala fastigheten på Banvägen 28 utan låt den bli Föreningarnas Hus - en central mötesplats för delaktighet, samverkan och utveckling för alla ideella föreningar som är verksamma i Lindesberg". Tillväxtnämnden avslog medborgarförslaget bland annat med motiveringen: "Frågan om ett föreningarnas hus är en komplex fråga". Läs mer på lindekultur.se >>

Sandströms avvecklas som föreningslokal: Lindesbergs kommun kommer att avveckla Sandströms i Lindesberg som förenings- och fritidslokal och verksamheterna som ryms där kommer att erbjudas andra lokaler. Totalt berörs nio föreningar som hyr lokaler i fastigheten (däribland Lindesbergs Fotoklubb och Linde Bergslags Släktforskarförening) samt ett 10-tal föreningar som hyr motionshallen i Sandström. Läs mer på lindekultur.se >>

Motion om allaktivitetshus i Stadsskogsskolan: Skapa ett allaktivitetshus i delar av Stadsskogsskolan och bjud in föreningslivet att vara delaktiga i ombyggnationen av skolan. Det föreslås i en motion till kommunfullmäktige i Lindesbergs kommun som har antagit en ny detaljplan för att möjliggöra bostäder och föreningsverksamheter inom den tidigare skolbyggnaden. Läs mer på lindekultur.se >>

Lindbackaskolan är tänkt att bli föreningarnas mötesplats: Lindbackaskolan - den nya högstadieskolan som ersatt Stadsskogsskolan - är tänkt att bli föreningarnas mötesplats i Lindesberg. "Lindbackaskolan har stor potential att kunna bli en intressant och spännande mötesplats för många olika typer av aktiviteter", enligt Tillväxtförvaltningen. Samtidigt konstateras att det inte är aktuellt med något allaktivitetshus i Stadsskogsskolan. Läs mer på lindekultur.se >>

......................................................

Vad hände med kulturens valmanifest efter förra valet?

Inför valet 11 september 2022 publicerar LindeKultur en uppföljande artikelserie om kulturens valmanifest inför senaste valet 2018. Vad svarade de politiska partierna då? Vad hände med de förslag som presenterades? Om det fanns ett kulturparti som lade fram dessa förslag i kommunfullmäktige - hur skulle ni då rösta? Läs mer på lindekultur.se >>

Del 1: 1) Ta fram ett handlingsprogram för kulturens roll; 2) Inför en gemensam kultur- och bildningsnämnd >>

Del 2: 3) Gör deltagandet i kulturskolan kostnadsfritt för alla; 4) Utveckla Lindeskolan till ett kulturcollege >>

Del 3: 5) Utveckla folkbiblioteken till mötesplatser; 6) Ge alla elever tillgång till bemannade skolbibliotek >>

Del 4: Måndag 25 juli: 7) Samla kulturverksamheter i ett kultur/föreningshus; 9) Ge kulturaktörer tillgång till lokaler med rimliga hyror; 10) Ge kulturaktörer tillgång till kommunala stödtjänster.

Del 5: Onsdag 27 juli: 8) Skapa ett samarbetsforum för kulturens aktörer; 11) Fördela det ekonomiska stödet mer rättvist till alla.

Hur skulle partierna rösta idag? Omkring 11 augusti (en månad före valet) publiceras vi svaren.