​Kulturhistoriska arkivet i Lindesberg har svar på frågor om Stripa

Carin Gustafsson-Metcalfe i Kanada efterlyste genom LindeKultur information om Stripa gruva i allmänhet och om en gruvolycka som hände där 1964 i synnerhet. Lindesbergs arkivarie och "historiedetektiv" Magnus Jerlström hittade flera svar i Stripa gruvbolags arkiv som finns förvarat i Lindesbergs kulturhistoriska arkiv.

"I gruvbolagets arkiv, som är ganska omfattande och inte helt ordnat och eller fullständigt förtecknat, ingår den polisutredning som gjordes efter dödsolyckan den 21 augusti 1964", skriver Magnus Jerlström och bifogar utredningen i sin helhet till Carin Gustafsson-Metcalfe.

"Vi har inte tillgång till någon lokaltidning (Bergslagsposten) för den aktuella tidpunkten och bland gruvbolagets egna tidningsklipp finns inget om olyckan urklippt/sparat. Men i fackförbundets tidning Gruvarbetaren omnämns olyckan i septembernumret 1964", fortsätter Magnus Jerlström.

"I den lokala fackliga avdelningen Svenska Gruvindustriarbetareförbundet avd. 22 Stripa är det en lucka i arkivmaterialet för åren i början av 1960-talet – så där finns inget att hämta", skriver Magnus Jerlström med bifogar avdelningens styrelse-/verksamhetsberättelse för 1964 – där olyckan och de två förolyckade gruvarbetarna Veikko Hirvonen och Hugo Olsson omnämns. Verksamhetsberättelsen är inskannad från korrespondensen mellan avdelningen och Gruvindustriarbetareförbundet centralt och ingår alltså i förbundets material som förvaras på Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek i Stockholm (Huddinge).

Gruvarbetare i Stripa gruva på 1960-talet - från vänster Bertil Gustafsson, Veiko Kivijärvi och Viktor Östlund samt Hugo Olson och Erkki Hirvonen som båda omkom i en sprängolycka i gruvan 1964.

Kulturhistoriska arkivet - en skattkammare för vetgiriga

Lindesbergs arkivarie och "historiedetektiv" Magnus Jerlström är ansvarig för Lindesbergs kulturhistoriska arkiv.

Lindesbergs kulturhistoriska arkiv - som finns i källaren på Lindesbergs stadsbibliotek - rymmer mängder av historiska dokument i form av fotografier, brev, räkenskaper, protokoll, kartor och ritningar som utgör viktiga delar av kommunens lokalhistoria. Med hjälp av äldre dokument blir det möjligt att titta tillbaka in i det förflutna, till händelserna och omständigheterna som har skapat vår egen samtid.

Arkivets bildarkiv finns tillgänglig på webben >>

Här finns drygt 700 hyllmeter arkiv och samlingar från närmare 650 arkivbildare - det vill säga historiskt material från olika företag, bruk, gruvor, gårdar, föreningar och personer. Arkivets foto- och negativsamlingar omfattar uppskattningsvis 200.000-300.000 bilder, från såväl yrkesverksamma fotografer som från amatörer. Dessutom finns en stor referenssamling med bl a ämnesordnade tidningsklipp och litteratur om främst ortens lokalhistoria, Bergslagen och bergshantering.

Hjälp till att utöka arkivet: Lindesbergs kulturhistoriska arkiv samlar in, bevarar och tillgängliggör vår gemensamma historia. Magnus Jerlström vill därför uppmuntra alla som har dokument eller fotografier som är - eller kommer att bli - historiskt intressanta, att kontakta arkivet.

• Örebro