Kulturnytt 7 mars 2014

Kulturnytt 7 mars 2014

Veckans nyhetsbrev från Nätverket Lindekultur som vill utveckla Lindesberg som kulturstad i Bergslagen genom samverkan, samordning och samsyn kring kulturella och kreativa näringar i kommunen.

.........................................................
Veckans kulturnyheter i korthet

- för er som bara vill ha nyheter en gång i veckan = se länkar till relaterat material nedan.

..........................................................
Tycker du att kulturlivet är viktigt för Lindesberg? Då ska du svara på vår enkät!

Nu pågår kartläggningen av Lindesberg som kulturstad - dels för att samla befintliga aktörer inom kulturella och kreativa verksamheter; dels för att kartlägga deras behov av gemensamma tjänster, aktiviteter och stöd.

• Är du yrkesverksam (anställd på hel/deltid eller egen företagare) i kulturella och kreativa näringar i eller utanför kommunen?
  • Är du aktiv eller passiv medlem i någon förening, organisation eller annat inom kulturella och kreativa verksamheter i kommunen?
  • Eller vill du bara svara på frågan: Har kulturlivet i Lindesberg bidragit till att du flyttat till kommunen, att du bor kvar i kommunen eller att du överväger att flytta till kommunen?

Då ska du delta i vår kartläggning. Ditt svar kan bidra till att stärka kulturlivet i Lindesberg. Klicka här för att komma till webbenkäten >> https://podio.com/webforms/7057514/542459

Till sektorn kulturella och kreativa näringar räknas: Arkitektur, Dataspel, Design och formgivning, Film och foto, Konst, Kulturarv, Litteratur, Media, Mode, Musik, Måltid, Scenkonst, Slöjd och hantverk, Upplevelsebaserat lärande.

..........................................................
Kulturlivets önskelista över gemensamma tjänster:

Vilka gemensamma tjänster, aktiviteter och stöd skulle du vilja ha för att utveckla kulturlivet i Lindesberg? Detta är "topplistan" efter de första svaren i kartläggningen:

• Gemensam information/marknadsföring: 25 svar
  • Gemensam kulturfestival/mässa i Lindesbergs Arena: 22 svar
  • Gemensam kulturfrukost (eller annat) som träffpunkt: 14 svar
  • Gemensam portal för e-handel: 10 svar
  • Gemensam butikslokal för försäljning/utställning: 10 svar
  • Gemensam utställning/mässa på annan ort (Örebro, Stockholm, Göteborg): 9 svar
  • Gemensamma företags/entreprenörstjänster: 8 svar
  • Gemensamt kontor/ateljé-hotell: 5 svar
  • Gemensam föreningslokal: 2 svar

Vad önskar DU för kulturlivet i Lindesberg? Delta i vår kartläggning genom att svara på vår webbenkät >>

..........................................................
Dags att nominera kandidater till kultur- och fritidsförvaltningens stipendier 2014

• Årets Kulturstipendium: Ska tillfalla en person eller förening verksamma eller med anknytning till Lindesberg kommun som arbetat förtjänstfullt inom kulturområdet. Prissumma: 10 000 kr
  • Årets Föreningsledare: Ska tillfalla en person verksam i en förening i Lindesbergs kommun som gjort värdefulla insatser inom föreningslivet. Prissumma: 10 000 kr
  • Årets Eldsjäl: Ska tillfalla en person eller grupp som genom sitt ideella engagemang har bidragit till lokal utveckling inom kultur- och fritidsområdet samt varit inspiratör och förebild för andra. Prissumma: 10 000 kr

Så här nominerar du: Vem som helst kan fritt nominera kandidater. Skicka förslag med motivering via mejl till fritidskontoret@lindesberg.se senast 31 mars 2014. Försök att även skicka med kontaktuppgifter till den nominerade.

Arrangörsföreläsning i Örebro i april

Örebro läns landsting inbjuder till en kostnadsfri föreläsning med Claes Jonsson. Föreläsningen ges vid två tillfällen i april. Båda träffarna hålls på Örebro läns landsting, lokal Eken, Eklundavägen 1. Vi bjuder på fika!

• Onsdagen 23 april, kl 17-20 (för föreningar, ideella arrangörer och intresserade)
  • Torsdagen 24 april, kl 13-16 (för kommuner, kultursekreterare och liknande funktioner)

Föreläsningen ger inspiration, kunskap och konkreta verktyg som du och dina kollegor kan använda för att utveckla, marknadsföra och genomföra bättre arrangemang och event. Det finns också utrymme för erfarenhetsutbyte. Föreläsningen handlar dels om arrangemang och event i sig, dels om hur du och dina kollegor kan arbeta bättre tillsammans och skapa mer positiv energi både på arbetsplatsen och i olika arrangemang och event.Sista anmälningsdag är 14 april. Anmälan är bindande, men det går bra att ersätta anmäld deltagare med någon annan. Föreläsningen är konstnadsfri, men uteblivet deltagande debiteras med 200 kronor.

Stefan Jansson talar ut om kulturlivet i Lindesberg

Dokumentationsgruppen i Lindeskolans Make Me Famous-projekt har gjort en intervju (i två delar) med Stefan Jansson. "I den här delen pratar vi om kulturen i Lindesberg, för att i nästa del sammankoppla det hela med det här musikteaterprojektet. På återseende och hoppas att intervjun blir en tankeställare för alla inblandade i Lindesbergs kulturliv. Det här projektet är en viktig del i det", skriver Emma Kruus som intervjuar Stefan.

............................................
På gång i Lindesberg – en kulturstad i Bergslagen:

Fredag 7 mars:
  • Bio, "Herr Peabody & Sherman"
  • Tullamore Brothers gästar Löa Bygdegård för en pubkväll med irländskt tema.
  • Bio, "300: Rise of an Empire"
Lördag 8 mars:
  • Meditativ cirkeldans i Lindesberg
  • Vårkonsert med Arpad Bikfalvy. Läs mer >>
  • Vernissage: Arbetsrymd - en utställning av Astrid Linnea Andersson. Läs mer >>
  • Utställning med Amnesty: "Ställ världens ledare till svars". Läs mer >>
Söndag 9 mars:
  • Bio, "Herr Peabody & Sherman"
  • Café i Vasselhyttans bygdegård. Kaffe med hembakt bröd.
  • Bio, "En familj - August: Osage County"
Måndag 10 mars:
  • Bio, "300: Rise of an Empire"
Onsdag 12 mars:
  • Bio, "En familj - August: Osage County"
Fredag 14 mars:
  • Bio, "Tommy"
Lördag 15 mars:
  • På bio Folkets hus i Lindesberg visas operan Werther live från Metropolitan. Läs mer >>
Söndag 16 mars:
  • Författarkväll i stearinljusens sken på Svalbo café, Järle. Göran Rosenberg. Läs mer >>
  • Bio "Herr Peabody & Sherman"