”Kulturpartiets valmanifest”: Så skulle Kristdemokraterna rösta

”Kulturpartiets valmanifest”: Så skulle Kristdemokraterna rösta

Om Lindesbergs Kulturparti fanns och lade fram dessa förslag i kommunfullmäktige - hur skulle ni då rösta? Ja, Nej eller Vet ej (nedlagd röst)? Så här svarar Kristdemokraterna genom Markus Lundin:

1: Handlingsprogram

Förslag: Ta fram och förankra ett tydligt och genomförbart handlingsprogram för kulturens roll och betydelse för kommunens utveckling - liksom kommunens ansvar för och stöd till kulturen och dess aktörer.

• Kristdemokraterna: JA: Det är något som vi redan borde ha. Har vi inte det så är det något som vi måste ta fram.

2: Organisation
Förslag: Inför en kultur- och bildningsnämnd med en kultur- och bildningsförvaltning som har ett samlat ansvar för kultur och utbildning - liksom ett övergripande ansvar för att övriga politikområden i kommunen (nämnder, förvaltningar och bolag) har ett kulturperspektiv i sina beslut.

• Kristdemokraterna: JA:

3: Kulturskolan
Förslag: Gör deltagande i kulturskolans verksamheter kostnadsfria för alla - både barn/ungdomar och vuxna i alla åldrar i hela kommunen.

• Kristdemokraterna: NEJ: Det är svårt att driva en kostnadsfri kulturskola över tid. Att deltagande för barn ska vara kostnadsfritt alternativt subventionerat vore önskvärt.

4: Kulturcollege
Förslag: Utveckla gymnasieskolan (med det estetiska programmet som bas) till ett kulturcollege med riksintag på motsvarande sätt som Lindeskolan idag är ett idrottscollege.

• Kristdemokraterna: JA: Låter som en intressant idé. Något för kommunen att se över.

5: Folkbibliotek
Förslag: Utveckla folkbiblioteken som kulturella och gränsöverskridande demokratiska mötesplatser med personal som kan ge besökarna stöd i informationssökning, digital kompetens och källkritik.

• Kristdemokraterna: JA: Tanken är att de bibliotek vi har i kommunen ska fungera på det sättet.

6: Skolbibliotek
Förslag: Ge alla elever tillgång till bemannade skolbibliotek som ska användas i elevernas utbildning och utgöra ett stöd i deras lärande och utveckling genom informationssökning, digital kompetens och källkritik.

• Kristdemokraterna: NEJ: Alla elever i Lindesberg har tillgång till kommunens bibliotek. Skolbiblioteken ser olika ut på olika skolor.

7: Kultur- och föreningshus
Förslag: Samla kulturverksamheter (folkbibliotek, scenkonst, biograf, konsthall, stadsmuseum etcetera) i ett centralt beläget kultur- och föreningshus i centralorten.

• Kristdemokraterna: JA: Vi tycker att det är en intressant idé. Kommunen skulle behöva en sådan arena.

8: Samarbetsforum
Förslag: Skapa ett officiellt samarbetsforum med representanter för kommun (kultur- och bildningsförvaltningen), den ideella sektorn (ideellt verkande föreningar och grupper) och yrkesverksamma kulturaktörer (kulturella och kreativa näringar) för ömsesidigt stöd och samverkan kring kulturens roll och möjligheter i kommunens utveckling.

• Kristdemokraterna: JA: Jag skulle rösta ja men frågan är för stor för att kunna besvara här.

9: Lokaler
Förslag: Ge föreningar och andra kulturaktörer tillgång till kommunala lokaler med hyror som är satta i förhållande till hyresgästernas betalningsförmåga - och där inga kommunala lokaler finns ska föreningar med egna lokaler få ekonomiskt stöd för att hålla dem tillgängliga.

• Kristdemokraterna: NEJ: Kommunen kan inte ge stöd på det sättet till förening eller företag.

10: Tjänster
Förslag: Ge föreningar och andra kulturaktörer tillgång till kommunala stödtjänster som underlättar och säkrar föreningslivet - exempelvis en gemensam bokföringstjänst för föreningar som har svårt att rekrytera kassörer, ett gemensamt projektkontor för ansökningar och administration av bidrag och projektmedel etcetera.

• Kristdemokraterna: NEJ: Eftersom kommunen har ett stort kontaktnät så skulle kommunen kunna sammanställa dessa som stöd till föreningar och kulturaktörer.

11: Ekonomi
Förslag: Fördela det ekonomiska stödet till kultur- och fritidsverksamheter mer rättvist över hela kommunen (utifrån antal invånare) och för alla åldrar (inte bara barn och ungdom) - förslagsvis i någon form av ”kulturpeng” till alla invånare.

• Kristdemokraterna: JA: Det ekonomiska bidraget som kommunen årligen delar ut ska/borde fördelas på ett rättvist sätt.

….................................................

Kristdemokraterna fick i senaste valet 498 röster (3,24%) som gav 1 av kommunfullmäktiges 45 platser. I årets val har partiet dessa kandidater till kommunfullmäktige:

1. Markus Lundin, El konsult, Lindesberg
  2. Margareta Andergard, Vårdbiträde, säljare , Lindesberg