”Kulturpartiets valmanifest”: Så skulle Miljöpartiet rösta

”Kulturpartiets valmanifest”: Så skulle Miljöpartiet rösta

Om Lindesbergs Kulturparti fanns och lade fram dessa förslag i kommunfullmäktige - hur skulle ni då rösta? Ja, Nej eller Vet ej (nedlagd röst)? Så här svarar Miljöpartiet genom Agneta Nilsdotter:

1: Handlingsprogram
Förslag: Ta fram och förankra ett tydligt och genomförbart handlingsprogram för kulturens roll och betydelse för kommunens utveckling - liksom kommunens ansvar för och stöd till kulturen och dess aktörer.

• Miljöpartiet: JA: Vi i Miljöpartiet saknar ett politiskt handlingsprogram som är bra för kulturutövare och tjänstemän. Som det är nu blir det luddigt och det känns som att kulturfrågorna hamnar på undantag. Vi vet att kultur är viktigt för folkhälsan och det för samman människor.

2: Organisation
Förslag: Inför en kultur- och bildningsnämnd med en kultur- och bildningsförvaltning som har ett samlat ansvar för kultur och utbildning - liksom ett övergripande ansvar för att övriga politikområden i kommunen (nämnder, förvaltningar och bolag) har ett kulturperspektiv i sina beslut.

• Miljöpartiet: JA: Miljöpartiet ville inte att Kultur- och fritidsnämnden skulle läggas ner. Vi vill ha en nämnd som kan koncentrera sej på dessa frågor.

3: Kulturskolan
Förslag: Gör deltagande i kulturskolans verksamheter kostnadsfria för alla - både barn/ungdomar och vuxna i alla åldrar i hela kommunen.

• Miljöpartiet: NEJ: En låg avgift är bättre för motivationen. Men avgiften ska vara så låg att alla har råd.

4: Kulturcollege
Förslag: Utveckla gymnasieskolan (med det estetiska programmet som bas) till ett kulturcollege med riksintag på motsvarande sätt som Lindeskolan idag är ett idrottscollege.

• Miljöpartiet: JA: Spontant tycker jag att det skulle vara mycket spännande och intressant! Dans har visat sej ha bra effekt på psykisk ohälsa. Musik främjar inlärning osv.

5: Folkbibliotek
Förslag: Utveckla folkbiblioteken som kulturella och gränsöverskridande demokratiska mötesplatser med personal som kan ge besökarna stöd i informationssökning, digital kompetens och källkritik.

• Miljöpartiet: JA: Folkbiblioteken är grunden för en demokratisk, läsfrämjande mötesplats. De ska utvecklas - inte avvecklas!

6: Skolbibliotek
Förslag: Ge alla elever tillgång till bemannade skolbibliotek som ska användas i elevernas utbildning och utgöra ett stöd i deras lärande och utveckling genom informationssökning, digital kompetens och källkritik.

• Miljöpartiet: JA: Det är viktigt att elever har tillgång till ett bra bibliotek med bra datorer och tidskrifter samt utbildad och intresserad personal.

7: Kultur- och föreningshus
Förslag: Samla kulturverksamheter (folkbibliotek, scenkonst, biograf, konsthall, stadsmuseum etcetera) i ett centralt beläget kultur- och föreningshus i centralorten.

• Miljöpartiet: NEJ: Jag tror att det är en bra idé men att det inte är ekonomiskt möjligt för en kommun av Lindesbergs storlek. Det är bra att kultur sprids över kommunen i flera olika lokaler och platser (bygdegårdar, gruvor, bibliotek, ishallar m.fl.). Det ger förhoppningsvis fler människor möjlighet att uppleva och/eller delta.

8: Samarbetsforum
Förslag: Skapa ett officiellt samarbetsforum med representanter för kommun (kultur- och bildningsförvaltningen), den ideella sektorn (ideellt verkande föreningar och grupper) och yrkesverksamma kulturaktörer (kulturella och kreativa näringar) för ömsesidigt stöd och samverkan kring kulturens roll och möjligheter i kommunens utveckling.

• Miljöpartiet: JA: Samarbete är alltid bra! Varför finns inte detta redan?

9: Lokaler
Förslag: Ge föreningar och andra kulturaktörer tillgång till kommunala lokaler med hyror som är satta i förhållande till hyresgästernas betalningsförmåga - och där inga kommunala lokaler finns ska föreningar med egna lokaler få ekonomiskt stöd för att hålla dem tillgängliga.

• Miljöpartiet: AVSTÅR: Det är en komplicerad fråga som kräver en utredning om vad effekterna blir. Om det är en motion så tycker jag att den ska utredas vidare.

10: Tjänster
Förslag: Ge föreningar och andra kulturaktörer tillgång till kommunala stödtjänster som underlättar och säkrar föreningslivet - exempelvis en gemensam bokföringstjänst för föreningar som har svårt att rekrytera kassörer, ett gemensamt projektkontor för ansökningar och administration av bidrag och projektmedel etcetera.

• Miljöpartiet: AVSTÅR: Bra idé men jag tror att det kräver en grundlig utredning.

11: Ekonomi
Förslag: Fördela det ekonomiska stödet till kultur- och fritidsverksamheter mer rättvist över hela kommunen (utifrån antal invånare) och för alla åldrar (inte bara barn och ungdom) - förslagsvis i någon form av ”kulturpeng” till alla invånare.

• Miljöpartiet: JA: Alla åldrar behöver kultur!

Generell kommentar från Miljöpartiet: I verkligheten så behöver flera av förslagen utredas där fördelar och nackdelar (allt har både ock!) redovisas innan en kommunfullmäktigeledamot kan ta ställning. Det görs av tjänstemän som får uppdraget av kommunstyrelsen dit alla motioner, förslag och medborgarförslag skickas. Sedan är det viktigt vilket parti som röstas in - 9/9 är det sista dagen att rösta!

….................................................

Miljöpartiet de gröna fick i senaste valet 751 röster (4,89%) som gav 2 av kommunfullmäktiges 45 platser. I årets val har partiet dessa kandidater till kommunfullmäktige:

1. Inger Griberg, pedagog, Bergshyttan
  2. Agneta Nilsdotter, undersköterska, Lindesberg