Linda Grönkvist på nya tjänsten som turismutvecklare i Lindesbergs kommun

Linda Grönkvist på nya tjänsten som turismutvecklare i Lindesbergs kommun

Linda Grönkvist (bilden) är sedan mitten av april anställd som turismutvecklare i Lindesbergs kommun - en ny tjänst vid kultur- och fritidsenheten inom tillväxtförvaltningen. "Tillsammans med företag, arrangörer och eldsjälar ser jag fram emot att utveckla Lindesberg som besöksdestination", skriver hon.

"Samarbete och samägande i turismfrågorna mellan det offentliga och de som driver besöksmål eller besöksnäringsföretag i kommunen tror jag är en grundpelare för att ta tillvara på potentialen som vår fantastiska plats kan erbjuda", betonar hon.

Något som är aktuellt just nu är värdskap och bemötande av besökarna. Allt fler söker sin information digitalt, eller via de besöksmål de vistas på. En satsning som Lindesbergs kommun nu vill genomföra är uppbyggnaden av så kallade InfoPoints. En InfoPoint är en enklare, bemannad turistserviceplats som är kopplad till en Visita auktoriserad turisminformation, dvs Lindebergs kommun.

"Tanken är att våra InfoPoints ska finnas på boendeanläggningar och besöksmål så att besökaren kan få hjälp där den ofta befinner sig under sin vistelse. Tillsammans kan vi ge våra besökare det bästa mottagandet och inspirera dem att upptäcka vårt fantastiska område". förklarar Linda Grönkvist.

Har du tankar kring besöksnäringsfrågor? Kontakta Linda Grönkvist via mail linda.gronkvist@lindesberg.se.

...

Turismutvecklare - en ny tjänst vid kultur- och fritidsenheten

Lindesbergs platsvarumärke "Bergslagens själ" har sex profilområden för marknadsföring - däribland kultur.

Turismutvecklare är en ny tjänst i Lindesbergs kommun som ska arbeta både strategiskt och operativt för att utveckla den hållbara turismen i kommunen och regionen, enligt platsannonsen.

Organisatoriskt tillhör turismverksamheten kultur- och fritidsenheten inom tillväxtförvaltningen. Där arbetar cirka 15 personer med förutom turism verksamheter som kulturarv, allmänkultur, fritids- och föreningsverksamhet, medborgarservice och bibliotek. Lindesbergs kommun är part i Destination Bergslagen och en del av turismuppdraget ingår i samverkansarbetet inom Destinationen.

"Lindesbergs historia är präglad av kämpaglöd och samarbetsvilja. På platsen där bergsmännen tidigare bidrog till att bygga Sveriges välstånd brinner vi i dag för idrott, kultur och företagande. Vi hittar ljuset i den enkla vardagen, i det nära umgänget med vänner och i den unika Bergslagsnaturen med skogar, sjöar, berg och böljande åkermarker - vi kallar det Bergslagens själ. Nu söker vi dig som tillsammans med andra aktörer vill vara med och utveckla och marknadsföra den unika miljön, platserna och möjligheterna som utmärker Lindesbergs kommun", enligt platsannonsen som fortsätter:

"I Lindesbergs kommun är vi i startgroparna till att ta fram ett kulturmiljöprogram. Kulturmiljöer och kulturlandskap har aldrig nyttjats eller besökts i samma utsträckning som under pandemin och är en fantastisk resurs för turism och besöksnäringen som vi vill utveckla. Vi vill att du är en del av den resan."