Höstens föreläsare: Kalle Bäck, Sören Klingneus och Ann-Charlotte Laudon-Tegerhult

​Linde Bergslags Släktforskarförening: Höstens föreläsningar

Linde Bergslags Släktforskarförening bjuder in till tre föreläsningar på Lindesbergs stadsbibliotek hösten 2018 som är öppna för alla intresserade: "Byn, gården och människan under 1800-talet” (25 september), "Ryttare och soldater i släkten - de militära källorna berättar” (16 oktober) och "Drängar, pigor och hembiträden. Dåtidens försörjning, utbildning och praktik” (20 november).

Linde Bergslags Släktforskarförening är en förening som tillvaratar medlemmarnas intresse för släkt-, folkliv- och bygdeforskning om vår bygd och dess invånare i svunnen tid.

Föreningen bjuder in till tre föreläsningar på Lindesbergs stadsbibliotek hösten 2018:

Tisdag 25 september kl. 19.00:

Kalle Bäck, professor i historia vid Linköpings universitet, föreläser om ”Byn, gården och människan under 1800-talet"

• Kalle Bäck är en välkänd och mycket uppskattad föreläsare som med humor och stor bredd i sin kunskap trollbinder sin publik.
  • Entré 20:-, alla välkomna

Tisdag 16 oktober kl. 19.00:

Sören Klingneus, lektor i historia vid Örebro universitet, föreläser om "Ryttare och soldater i släkten - de militära källorna berättar"

• Sören Klingneus är en omtyckt och mycket uppskattad föreläsare med en bred kunskap om historia och inte minst om Bergslagens historia. Sören är välkänd från de lokalhistoriska seminarierna i Örebro och med militärhistoria som specialämne.
  • Entré 20:-, alla välkomna

Tisdag 20 november kl.19.00:

Ann-Charlotte Laudon-Tegerhult föreläser om "Drängar, pigor och hembiträden - dåtidens försörjning, utbildning och praktik"

• Ann-Charlotte är en välkänd medlem i vår förening sedan många år, samt redaktör för Flydda Dagar. Ann-Charlotte är en erfaren kursledare och har ett brett historiskt kunnande med ett specialintresse för lokalhistoria och etnologi.

Linde Bergslags Släktforskarförening

Medlem i Sveriges Släktforskarförbund