Lindesbergs bibliotek ökar tillgängligheten genom "meröppet"

Lindesbergs bibliotek ökar tillgängligheten genom "meröppet"

Lindesbergs kommun får 800.000 kronor i stöd från Kulturrådet inom satsningen Stärkta bibliotek som syftar till att människor i hela landet ska få bättre tillgång till kultur och bildning. Lindesbergs kommun har fått stöd för att öka tillgängligheten på biblioteken och öka antalet användare genom en satsning på så kallade ”meröppna bibliotek” som innebär att biblioteken är tillgängliga för besökare även på tider när det inte finns personal på plats.

”Kulturenheten i Lindesbergs kommun är glada att vi får ta del av statsbidraget för att stärka biblioteken”, skriver kulturchef Kristina Öster i en kommentar: ”Eftersom bidraget var översökt fick Lindesbergs kommun inte hela summan vi sökte (1.550.000 kronor). Vårt nästa steg är därför att göra en analys för att se hur vi bäst kan använda de pengar vi fick för att uppnå själva syftet: att tillgängliggöra biblioteken mera och öka antalet användare. Mer information kommer i början av hösten.”

”Det är en bra ansökan med gott syfte, vi har dock inte haft möjlighet att bevilja hela den sökta summan”, skriver Susanna Höijer - handläggare på Kulturrådet: ”Vi förstår att bidraget inte täcker hela den planerade insatsen men kan inte se skäl till att ändra inriktningen på ansökan. I redovisningen räknar vi med att ta del av vad Lindesberg valt att satsa på med stöd från bidraget”.

Lindesbergs kommuns ansökan till Kulturrådet:

”I Lindesbergs biblioteksplan konstateras att det finns flera strukturella utmaningar i kommunen - geografiska, socioekonomiska och utbildningsmässigt. Det finns också många nyanlända i kommunen. Prioriteringarna i biblioteksplanen handlar därför om tillgänglighet, läsfrämjande arbete och integration med ett interkulturellt förhållningssätt”.

”För att förstärka arbetet med prioriteringarna och nå fler användare vill biblioteken i Lindesbergs kommun införa ”meröppet” på samtliga bibliotek för att öka tillgängligheten till bibliotekslokalerna. Att ha ”meröppet” syftar dessutom till att frigöra personaltid för att kunna arbeta uppsökande utanför bibliotekets lokaler med ny metodik för att nå användare som av olika skäl har långt till biblioteken - exempelvis geografiskt eller genom sin bakgrund eller andra trösklar. I det arbetet är kommunens nya bokbuss en viktig del men även andra metoder ska användas”, skriver kommunen vidare och fortsätter:

”Med hjälp av ”meröppet” utvecklar biblioteken verksamheten och förbättrar bibliotekslokalerna som demokratiska mötesplatser. ”Meröppet” ökar tillgängligheten och ger nya grupper som exempelvis föräldrar med barn och pendlare ökad möjlighet att besöka biblioteket. Det kan också finnas besökare som föredrar att använda biblioteket utan personal. Detta ger också föreningar utökade möjligheter att använda sig av bibliotekslokalerna”.

”Under ”meröppet”-tiden används personalresurserna till uppsökande verksamhet nära bostäder, på arbetsplatser, vid köpcentra, under idrottscuper och liknande - ofta med hjälp av bokbussen. Prioriterade grupper i det uppsökande arbetet är nyanlända, barn och unga och deras föräldrar. För dem ökar tillgängligheten till bibliotek genom att personal söker upp dem i deras vardag och använder olika metoder för att stimulera ökad läsning, större digital delaktighet och annan biblioteksanvändning”.

Enligt ansökan är tanken att kommunens bibliotek ska samarbete med bygdegårdsföreningar, idrottsföreningar och andra föreningar i kommunen. Påbörjade samarbeten finns med bland annat Ullergårdens bygdegårdsförening, Sveaborgs bygdegårdsförening och Stråssa byförening, enligt ansökan.

........................................................

Stärkta bibliotek är en satsning för att stärka folkbiblioteken i Sverige som Kulturrådet genomför på uppdrag av regeringen 2018–2020. Syftet är att öka utbudet och tillgängligheten till biblioteksverksamhet i hela landet. Det är ett tillfälligt stöd till kommunerna som syftar till att ge långsiktiga effekter för att nå fler samt öka inkludering och delaktighet.

Meröppna bibliotek - mer än bara mer öppet: Meröppna bibliotek har funnits i Sverige sedan 2009. Meröppet innebär att bibliotek tillgängliggör bibliotekslokalerna utöver de bemannade tiderna. Under den meröppna tiden kan besökaren utföra det mesta av det som är möjligt under bemannade tider som att låna och återlämna, läsa tidningar, böcker och tidskrifter, låna datorer och liknande. De meröppna biblioteken är ett sätt att möta förändringar. Många arbetar mycket och hinner inte alltid komma till biblioteken när de har öppet. Ett sätt att möta detta är att ha biblioteken mer tillgängliga, alltså meröppna.