​Lindesbergs Filmstudio startar höstterminen med Kapernaum

​Lindesbergs Filmstudio startar höstterminen med Kapernaum

Torsdag 29 augusti kl 19.00 inleder Lindesbergs Filmstudio höstterminen på Folkets Hus Bio i Lindesberg med ”Kapernaum” - en gripande film om utsatta barn i Beirut. Höstterminen 2019 kostar ett medlemskap för vuxen 250 kronor vilket ger tillträde till sju filmstudiofilmer och en finsk extrafilm.

KAPERNAUM: Regi: Nadine Labaki: Drama Libanon 2019 (121 min)

Tolvårige Zain vill stämma sina föräldrar för att de satt honom till världen. Zains dröm är att hitta en värdig tillvaro. Den snälla städerskan Rahil låter honom flytta in hos henne i en värld där barnen alltid är de mest utsatta.

”Gripande om utsatta barn i Beirut: Nadine Labaki drar på allt hon har när hon tacklar det viktiga ämnet med fattiga barn och papperslösa i dagens Beirut. En energisk och gripande film som struntar i allt vad subtilt heter.

Zain Al Rafeea (som även heter Zain i filmen) skriver i och med ”Kapernaum” in sig i historieböckerna över världens bästa insatser av barnskådespelare. Pojken i 10-årsåldern är helt fantastisk i den här filmen, men så har regissören Nadine Labaki handplockat skådespelare från gatan för att få en så realistisk historia som möjligt.

Och det behövs. När man skildrar ett så starkt ämne som utsatta barn kan man inte göra det halvhjärtat. Här möter vi Zain som i början av filmen stämmer sina föräldrar för att de gett honom livet. Detta kan låta som ett märkligt rättegångsdrama, men filmen hoppar snabbt tillbaka till händelserna som lett till stämningen.”

Som medlem i Lindesbergs Filmstudio får du under höstterminen 2019 se dessa åtta filmer + ta med en gäst på EN valfri film under terminen.

Lindesbergs Filmstudio är en del av Sveriges Förenade Filmstudios (SFF). Grundupplägget i filmstudiorörelsen är film i föreningsform vilket innebär att man måste vara medlem för att se Filmstudions filmutbud.

Höstterminen 2019 kostar ett medlemskap för vuxen 250 kronor. Ger tillträde till 7 filmstudiofilmer + 1 finsk extrafilm. Ungdom t o m 25 år alt vuxenstuderande betalar 150 kronor. Medlemskap löses i första hand genom inbetalning till bankgiro 174-4580 (ange namn, adress + ev. e-post) - i andra hand vid ditt första filmbesök.

Lindesbergs Filmstudio

En del av Sveriges Förenade Filmstudios (SFF) lindesberg.filmstudio.se