Lars Hagström fick Hembygdsföreningens första bygdestipendium - vem ska få det andra? Pelle Råssjö håller föredrag om prästen som vägrade tro på Gud.

Lindesbergs Hembygdsförening: Årsmöte med stipendieutdelning och föredrag

Söndag 28 januari kl 16:00 håller Lindesbergs Hembygdsförening årsmöte i Kristinakyrkan. I samband med årsmötet håller Pelle Råssjö ett föredrag om "Stinzing - prästen som vägrade tro på Gud". Dessutom utdelas 2023 års bygdestipendium till den som gjort en insats av stor betydelse för Lindesbergs-bygden eller för att belöna ett långvarigt arbete i det tysta.

Pelle Råssjö har skrivit boken "Stinzing - prästen som vägrade tro på Gud". Roderich Stinzing - som var morfar till Pelle Råssjö - arbetade för den tyska underrättelsetjänsten under första världskriget. Efter att ha fått sparken skolade han om sig till präst - trots att han inte trodde på Gud - och blev präst i Guldsmedshyttan.

Hembygdsföreningens Bygdestipendium delades ut för första gången på förra årsmötet med Lars Hagström som förste mottagare. På årets årsmöte kommer stipendiet att delas ut för andra gången. Hembygdsföreningens bygdestipendium på 2.000 kronor utdelas till den som gjort en insats av stor betydelse för Lindesbergs-bygden eller för att belöna ett långvarigt arbete i det tysta. Stipendiet kan också ges till den eller dem som genom dokumentation, praktiskt arbete eller på annat sätt skildrat och bevarat kunskapen om Lindesbergs-bygden och dess invånares historia, utkomst och levnadsvillkor.

Lindesbergs Hembygdsförening är en aktiv förening med närmare 400 medlemmar. Föreningen har till syfte att öka kunskapen om Lindesbergs-bygden och dess traditioner. I föreningens lokal i Blombergska gården (Kungsgatan 48) bygger medlemmar en modell av Lindesberg som staden såg ut på 1920-talet. Modellen kan beskådas lördagar klockan 11 - 14. Föreningen driver också sedan flera år tillbaka ett skolmuseum i Munkhyttan.

Medlem i Lindesbergs Hembygdsförening blir du genom att sätta in medlemsavgiften på bankgiro 398-6445. Avgiften är 150 kr för enskild medlem och 200 kr för familj. Var snäll och uppge namn, adress och telefonnummer vid inbetalningen av medlemsavgiften.
Läs med om att bli medlem i Lindesbergs Hembygdsförening >>

Årsbok: Den som inte redan hämtat ut årsboken för 2023, som är gratis för alla medlemmar, kan göra detta i samband med årsmötet.

........................................

Mer om Lindesbergs Hembygdsförening:

........................................

20 DECEMBER 2023: Lindesbergs Hembygdsförening: Program 2024

Lindesbergs Hembygdsförenings program för 2024 innehåller bland annat föreläsningar om författaren Fredrik Cederborgh, stadens fotografer och Röda Jorden i Riddarhyttan. Lindesbergs förre kyrkoherde Jan Sahlin visar kyrkans föremål. Föreningen bjuder dessutom på en riktig nostalgiafton i mars och besöker Järle stad i april. Läs mer på lindekultur.se >>

29 NOVEMBER 2023: Lindesbergs Hembygdsförening: Tredje årsboken nu klar - "årets julklapp"

Lindesbergs Hembygdsförening ger för tredje året i rad ut en årsbok med glimtar från bygdens historia och information om föreningens verksamhet. "Årsboken - som är gratis för alla medlemmar - utges lagom till jul och kan därför vara en lämplig julklapp till någon i bekantskapskretsen som ännu inte är medlem", skriver redaktionskommittén i inledning till årsboken. Läs mer på lindekultur.se >>

15 NOVEMBER 2023: Lindesbergs Hembygdsförening: Vem ska få vårt bygdestipendium 2023?

Senast 18 november vill Lindesbergs Hembygdsförening har förslag på vem som ska få föreningens Bygdestipendium 2023. "Vet du någon som gjort något bra för vår bygd och som borde belönas med hembygdsföreningens bygdestipendium? Skicka i så fall ett mejl till lindefh@telia.com eller lämna ett brev till Lindesbergs Hembygdsförening, Kungsgatan 48, 711 30 Lindesberg. Läs mer på lindekultur.se >>

28 AUGUSTI 2023: Lindesbergs Hembygdsförening fortsätter kampen för Michelsonska huset

Fastigheterna i kvarteret Bromsen, däribland Michelsonska huset, får inte rivas. Eftersom inga fler överklaganden inkommit har länsstyrelsens beslut nu vunnit laga kraft. Men byggnaderna får inte förfalla ytterligare, anser Lindesbergs Hembygdsförening som fortsätter kampen för att rädda de kulturhistoriskt värdefulla byggnaderna. Läs mer på lindekultur.se >>

27 AUGUSTI 2023: Lindesbergs Hembygdsförening presenterar Munkhytteområdet i ny broschyr