Lindesbergs Konstförening presenterar Mats Lydén

Lindesbergs Konstförening presenterar Mats Lydén

Lindesbergs Konstförening presenterar konstnären Mats Lydén på en utställning i Galleri Konstrummet på Lindesbergs Stadsbibliotek med vernissage på lördag (23 april) kl 12-14.

Utställningen pågår fram till onsdag 25 maj på bibliotekets ordinarie öppettider -måndagar-onsdagar kl 10-19, torsdagar kl 10-17, fredagar kl 10-18 och lördagar kl 10-14.

Mats Lydén är en bildkonstnär som utbildat sig på Valands konsthögskola och Konstakademin 1977-1982. Sedan 1982 har han arbetat med måleri och finns representerad både på landsting och kommuner. Mats har även undervisat och haft en del konsultuppdrag för bland annat Statens konstråd. Han arbetar i huvudsak med måleri men även med objekt och möbler.

”Mats Lydéns måleri har en iögonfallande täthet, som kommer av den intensivt glödande - eller lika kraftfullt svalkande - färgen, men också av den utpräglade formviljan. Man kan tala om ett omisskännligt "lydénskt" formspråk, som är både grafiskt tydligt och starkt rytmiskt. Motiven skapar en värld som bottnar i personliga erfarenheter och intryck: bilder av minnen från en barndom på femtiotalet, men också starkt inpräntade synbilder från naturen. Bilderna har en både avklarnad tydlighet, en "gripbarhet", och ett drömlikt drag, vilket skapar en paradoxal och mångbottnad upplevelse. I utställningen visas också en serie objekt, stiliserade leksaker av olika slag, som tycks ha trätt ut ur målningarnas motivvärld och för ett upprymt samtal med sina "kusiner" i den andra dimensionen. Mats Lydéns konst kännetecknas också av en hantverksmässig omsorg och den är befriad från all form av sentimentalitet. I andan påminner den om den ryska modernismens pionjärer.” Gävle konstcentrum -01

Lindesbergs Konstförening