​Lindesbergs Riksteaterförening ordnar teaterresa till Dramaten

​Lindesbergs Riksteaterförening ordnar teaterresa till Dramaten

Lindesbergs Riksteaterförening fyller söndag 17 maj en buss med teaterintresserade från Lindesberg för att åka till Stockholm och se William Shakespeares förväxlingskomedi Trettondagsafton på Dramatens stora scen.

Olycklig kärlek, grymma dubbelspel och ett oförglömligt persongalleri är ingredienserna i denna klassiker som inte upphört att roa sedan urpremiären 1601. I rollerna ses bland annat Sofia Pekkari, Björn Granath, Alexandra Rapaport, Jacob Ericksson, Per Mattsson, Andreas T Olsson, Jennie Silfverhielm, Lindy Larsson. Regi: Åsa Melldahl

När Viola spolas i land efter ett skeppsbrott tar hon, utklädd till man, tjänst hos Hertig Orsino. Snart skickas hon för att å hans vägnar uppvakta hertigens älskade Olivia. Men det vill sig inte bättre än att Olivia istället blir förälskad i den förklädda Viola – som själv blivit förtjust i hertigen. Samtidigt åker Olivias högmodiga tjänare Malvolio på en elak blåsning av Olivas sällskapsdam Maria, tjänaren Fabian och de supande snyltgästerna Tobias Raap och Andreas Blek af Nosen. Violas tvillingbror Sebastian, som inte vet att systern lever, får ett oförtjänt gott mottagande när han kliver in i handlingen.

Anmälan (och ev. frågor) så snart som möjligt men senast 7 april antingen till Marianne Porath 076 - 768 06 45 eller Karin Blomqvist hanna.kblom@gmail.com. Kostnad: 450 kronor för teaterbiljett och bussresa (minsta antal deltagare 30 personer). Efter anmälan (se nedan) sker betalning senast 7 april på Lindesbergs stadsbibliotek

Program:

• Kl 9.00: Avfärd med buss från Resecentrum, Lindesberg
  • Kl 11.30 ca: Framme i Stockholm Dagen disponeras fritt
  • Kl 16.00: Föreställningen Trettondagsafton börjar
  • Kl 19.30 ca: Hemfärd från Dramaten
  • Kl 22.00 ca: Tillbaka i Lindesberg

Lindesbergs Riksteaterförening är en ideell förening som verkar för att alla ska få tillgång till scenkonst av hög kvalité. Som medlem har man möjlighet att påverka verksamheten plus att man stödjer kulturen där man bor. Dessutom får man ett SCENPASS som ger rabatter och andra förmåner på nästan alla svenska scener.