Allmänhetens frågestund inleddes av Staffan Blixt - lärare på Lindeskolan i Lindesberg.

Många frågor om Lindeskolans program på kommunfullmäktiges frågestund

Måndagens kommunfullmäktigemöte i Lindesberg var ovanligt välbesökt av framför allt lärare och elever från Lindeskolan som gavs möjlighet att ställa frågor direkt till ordföranden i barn- och utbildningsnämnden beträffande eventuella nedläggningar av gymnasieskolans program.

Barn- och utbildningsnämnden har beslutat att vård- och omsorgsprogrammet pausas från och med hösten 2024 och sökunderlaget för estetiska programmet får avgöra dess framtid. Programmet ”tunga fordon” ska utredas vidare för att se om det går att rädda.

På allmänhetens frågestund på kommunfullmäktiges sammanträde 26 februari fick Lillemor Bodman (M) - ordförande i barn- och utbildnkngsnämnden - svara på frågor från flera lärare och personal från berörda program.

Frågestunden inleddes av Staffan Blixt med följande Frågor till kommunfullmäktige:

Jag ämnar ställa en fråga som tarvar en smula bakgrundsfakta. Barn- och utbildningsnämnden i vår kommun har kommit med ett förslag om att lägga ner eller pausa ett antal program för att i akt och mening spara pengar. Detta handlar enligt förslaget alltså bara om pengar. Inget annat. Det låter väldigt konstigt att det bara rör sig om pengar, men jag kommer snart till det.

Jag vill börja med att säga att jag beundrar er alla i kommunfullmäktige som har valt att vara politiker. Utan er skulle vår demokrati faktiskt inte fungera, så tack för att ni sitter här. Samtidigt har ni fått ett förtroendeuppdrag av väljarna att föra deras talan i vissa frågor, men en kommunpolitikers störstaförtroendeuppdrag är ändå att verka för och SE till kommunens gemensamma bästa. Det är inte så lätt, men någon måste försöka. Och ni gör just det. Försöker. Det är bra.

Skulle jag sitta i er skara – oavsett politisk färg – skulle min första åtgärd inför ett viktigt beslut vara att ta reda på all fakta, göra en ordentlig konsekvensanalys så att allt blir rätt OCH framför allt prata med människornasom på ett eller annat sätt berörs. Först då kan man fatta vettiga beslut, vare sig de är obekväma eller inte. Att vara kommunpolitiker innebär dessvärre ganska ofta att man inte har så bred kunskap inom alla områden som man borde ha, men som man ändå måste fatta beslut om. Men då måste man vara ödmjuk och inse just detta genom att tillägna sig tillräckligt med kunskap.

Det har talats om ”politiskt mod” och andra floskler som inte hör hemma i ett sådant här litet sammanhang som Lindesbergs kommun ändå är. Det är rentav löjligt att svänga sig med sådana uttryck i så pass allvarliga frågor som skola och omsorg. Det är snarare sådant som sägs av personer som vill kunna visa upp snabba resultat på ett mingelparty med finansministern, men som då samtidigt glömmer det viktigaste förtroendeuppdraget av dem alla: att se till kommunens bästa – på lång sikt.

Inte här och nu – utan nu och sedan.

Politiskt mord, förlåt mod ska det vara, är inte att lägga ner saker. Det klarar vem som helst av. Politiskt mod är att våga satsa på något, att bygga upp något, att skapa goda förutsättningar för något som gagnar många. Verkligt politiskt mod kan också vara att prestigelöst våga säga: ”Ojoj, det här blev visst lite fel.” DET är riktigt modigt, det.

Men nog om det – detta handlar ju som sagt om pengar. Trots att en kommun borde vara dess invånare och inte ett antal siffror i en plus/minus-kalkyl. Men det är som det är, jag vet. Pengar, pengar.

Då kan vi bortse från att Barn- och utbildningsnämndens sparförslag samtidigt betyder att Lindeskolan inte är tänkt som en skola för alla.

Vi kan bortse från att Lindeskolan ligger på en imponerande 17-plats av alla gymnasieskolor i hela Sverige, vilket borde vara något som vilken kommunstrateg som helst skulle vilja satsa på att stärka.

Om vi bortser från att Lindesberg kanske tappar i attraktionsvärde för inflyttade tomatodlare i Frövi, om vi bortser från att kommunen tappar lärarkompetens som blir svår att bygga upp igen, om vi bortser från att kommunen sakta men säkert kommer att drabbas av en sorts brain drain, ja om vi bortser från alla de där mjukavärdena som ett samhälle vilar på, så kan vi i stället prata om det allt alltid handlar om – pengar. är det däremot svårt att bortse från att Lindeskolan betalaroproportionerligt höga hyror.

Vi kanske även kan bortse från att de elever som skulleha gått Estet, Tunga fordon eller Vård i stället kanske söker sig till annan ort – eller förresten, det kan vi ju inte! För detta är ju framtida kommuninvånare som kommer att bidra med skatteintäkter när de väl kommer ut i arbetslivet. Det finns många undersökningar att luta sig mot som visar att utbildningsorten ofta styr framtida val av boende och yrkesliv.

Inte här och nu alltså, utan nu och sedan.

Med nuvarande skolsystem i landet Sverige är varje kommun skyldig att betala för varje elev som väljer att gå i gymnasiet på annan ort. Detta är något som kallas interkommunal ersättning. Man kan tycka vad man vill om detta system, men så är det. OM man då lägger ner några program på Lindeskolan betyder det ju inte att kostnaden plötsligt försvinner. Pengarna riskerar dessutom att hamna i en annan kommuns kassakista, gärna en betydligt större stad, helst med ett slott i centrum.

I dagsläget betalar vi redan 3 miljoner per månad till andra skolor i länet. Per månad! Det blir typ 36 miljoner på ett år. Varje enskild elev kostar idag i runda slängar 140.000-150.000 SEK per läsår. Om vi ställer upp ett enkelt räkneexempel skulle de 40-50 drabbade framtida elever som det handlar om i detta sparförslag betyda en snittkostnad på 6-7 miljoner per år. Alla eleverna kanske inte tar steget att söka sig till annan ort, men om, säg åtminstone hälften av dem gör det, så skulle det ändå bli lite drygt 3-3,5 miljoner i extra utgifter. Per år! Till en annan kommun!

Barn- och utbildningsnämndens förslag kommer alltså med enkel matematik att ge oss en framtid för kommunen som blir dyrare än att behålla nuvarande programutbud på Lindeskolan. Planen är alltså att kommunen framöver ska blöda pengar till annan ort. År efter år efter år. Pengar som borde investeras i vår egen kommun. Hur kan detta ses som en besparing?

.

...

Se alla frågor och svar här:

Allmänhetens frågestund börjar 01:50:00 in i sändningen.

...