Kulturtältet på Sundsbron lockade många besökare. Foto: Gunnar Nilsson (Lindesbergs Fotoklubb)

Många vinnare i kulturtältet på LindeDagen

LindeDagen 10 maj blev en stor folkfest för hela Lindesberg med bland annat ett välbesökt kulturtält på Sundsbron där många kulturföreningar fick möjlighet att presentera sig under trivsamma former.

Nätverket Lindekultur tackar alla medverkande utställare, alla besökare och speciellt Sparbanksstiftelsen Bergslagen och Lindesbergs Rotaryklubb/LindeDagen som bidrog till hyran av tältet.

Lindesbergs Filmstudio och Lindesbergs Filmstudio/Operasektionen presenterade kommande program och lottade ut Opera på bio-biljetter som gick till Bo Beckius, Gunilla Åhrlin, Ylva Björk, Lars Olofsson, Marita Israelsson och Basel AlZoubi.

Lindesbergs Fotoklubb hade en tävling med bildfrågor som lockade 136 deltagare varav åtta hade alla 12 rätt. Bland dessa drogs tre vinnare: Ingbritt Lindberg, Maud Karlén och Marita Israelsson

Hyttans hemligheter (Löa hembygdsförenings teatersektion) hade en liten tävling där man skulle gissa vikten på en järntacka från Löa hytta. Drygt 80 stycken var med och gissade från 2,7 till 80 kg! Den som låg närmast var Mikael Larsson från Lindesberg som kommer att få två entrébiljetter till Hyttans hemligheter. Tvåa kom Dlin (inget efternamn tyvärr). Tredjeplatsen delade Kicki Söderberg och Frank Högman på. Den exakta vikten på tackan förblir en av hyttans hemligheter.

Övriga föreningar som presenterade sig och sina verksamheter i kulturtältet på Sundsbron:

• Lindesbergs Riksteaterförening
  • Linde Fornminnes- och Hembygdsförening
  • Lindesbergs Konstförening
  • Damkören Akvileja
  • Linde Bergslags Kammarkör
  • Frövifors Pappersbruks Musei Vänner

Utanför kulturtältet deltog en rad andra kulturverksamheter - bland annat Manskören Harmoni som hade en tävling där man fick ange filmmusik och önska artist till Caprice 2018. Vinnare blev Lisa Fagrell, Karin Fagrell, Ann-Britt Lindgren, Anders Ceder och Ulla Bertilsson.

Hyttans hemligheter

Teatervandring genom Löa hytta
LindeDagen

Det mesta av det bästa med Lindesberg www.lindedagen.se