Missa inte kartläggningen av Lindesberg som kulturstad

Missa inte kartläggningen av Lindesberg som kulturstad

Nu pågår kartläggningen av Lindesberg som kulturstad - dels för att samla befintliga aktörer inom kulturella och kreativa verksamheter; dels för att kartlägga deras behov av gemensamma tjänster, aktiviteter och stöd.

Till webbenkäten: För att delta i Nätverket Lindekulturs kartläggning av kulturella och kreativa verksamheter i Lindesbergs kommun - klicka här så kommer du till en webbenkät >> Observera att alla svar behandlas konfidentiellt.

Varför denna kartläggning? Nätverket Lindekultur vill visa att kulturella och kreativa verksamheter är viktiga för utvecklingen av Lindesbergs kommun genom att locka inflyttare, minska utflytttningen och skapa arbetstillfällen. Kartläggningen är samtidigt ett led i en handlingsplan för att genom samverkan, samordning och samsyn utveckla Lindesberg som en attraktiv miljö för kulturella och kreativa näringar.

Vilka bör delta? Anställd och/eller egen företagare i kulturella och kreativa näringar i Lindesbergs kommun. Aktiv och/eller passiv medlem i kulturella och kreativa föreningar och organisationer. Boende i Lindesbergs kommun men verksamhet i kulturella och kreativa verksamheter på annan ort. Boende på annan ort men verksamhet i kulturella och kreativa verksamheter i Lindesberg.

Vad är kulturella och kreativa näringar? Till sektorn kulturella och kreativa näringar räknas företag som levererar tjänster eller produkter inom: Arkitektur, Dataspel, Design och formgivning, Film och foto, Konst, Kulturarv, Litteratur, Media, Mode, Musik, Måltid, Scenkonst, Slöjd och hantverk, Upplevelsebaserat lärande (Enligt Tillväxtverket >>).

Vad vill vi veta? Vilka ni är och vilka behov ni har av gemensamma tjänster, aktiviteter och stöd för att kunna utveckla Lindesberg som en attraktiv miljö för kulturella och kreativa näringar. Exempel: gemensam information & marknadsföring; gemensam portal för e-handel; gemensam butikslokal för försäljning/utställning; gemensamt kontor/ateljé-hotell; gemensam föreningslokal; gemensam kulturfrukost (eller annat) som träffpunkt; gemensamma företags/entreprenörstjänster; gemensam utställning/mässa på annan ort (Örebro, Stockholm, Göteborg); gemensam kulturfestival/mässa i Lindesbergs Arena; eller något annat.

Öppen fråga till alla: Enkäten avslutas med en öppen fråga till alla - oavsett om de är aktiva eller passiva kulturutövare eller om de bor eller inte bor i Lindesbergs kommun: Har kulturlivet i Lindesberg bidragit till att du flyttat till kommunen, att du bor kvar i kommunen eller att du överväger att flytta till kommunen.

Kommande steg i handlingsplanen:

• Ta fram en med konkret genomförandeplan och ansvarsfördelning för att etablera gemensamma tjänster, aktiviteter och stöd (med mera) för kulturella och kreativa näringar - initialt för befintliga aktörer i Lindesberg, på sikt för aktörer som flyttar hit.
  • Information och marknadsföring av Lindesberg som attraktiv etableringsort för kulturella och kreativa näringar;
  • Ta hand om och vårda befintliga och inflyttade kulturella och kreativa näringar i Lindesberg – en kulturstad i Bergslagen!

...........................................................