Nätverket Lindekultur tar fram handlingsplan för att utveckla Lindesberg som kulturstad

Kulturella och kreativa näringar kan bidra till att göra Lindesberg bättre att bo, leva och verka i - och därmed locka fler invånare. Genom samverkan, samordning och samsyn kring kulturella och kreativa näringar kan Lindesberg utveckla befintliga och locka nya etableringar genom att bli ett attraktivt alternativ till storstäderna.

För att nå dit och profilera Lindesberg som en levande och attraktiv kulturstad i Bergslagen har Nätverket Lindekultur tagit fram en handlingsplan för att utveckla kulturella och kreativa näringar i Lindesberg.

Nätverket Lindekultur är ett informellt och ideellt verkande nätverk för alla som är intresserade av att utveckla Lindesberg som kulturstad i Bergslagen. Genom att ta ett helhetsgrepp om kulturella och kreativa näringar vill Nätverket Lindekultur lyfta fram denna sektors möjligheter att bidra till kommunens utveckling.

..................................

Kulturella och kreativa näringar växer

Till sektorn kulturella och kreativa näringar räknas företag som levererar tjänster eller produkter inom: Arkitektur, Dataspel, Design och formgivning, Film och foto, Konst, Kulturarv, Litteratur, Media, Mode, Musik, Måltid, Scenkonst, Slöjd och hantverk, Upplevelsebaserat lärande, enligt Tillväxtverket som fortsätter:

Kulturella och kreativa näringar har stor betydelse för regioners utveckling och för svensk välfärd. Individerna i sektorns företag skapar flera samhällsviktiga värden - till exempel kulturella, sociala och miljömässiga. Ekonomiskt sett växer denna sektor starkare än näringslivet i genomsnitt - efterfrågan ökar på svensk musik, svensk design, svenska dataspel med mera.

Ökat intresse för näringar i tillväxt

Intresset för den kulturella och kreativa sektorn har vuxit under 2000-talet i Sverige. 2009 lanserade regeringen en treårig handlingsplan och i flera regioner har strategier tagits fram - bland annat av Mälardalsrådet som är en storregional mötesplats för kommuner och landsting i Stockholm-Mälarregionen (där även Lindesbergs kommun ingår).

Enligt "Kreativa krafter Stockholm-Mälarregionen" (Rapport 13:07 utgiven av Mälardalsrådet, maj 2013) är drygt 90.000 personer anställda inom den kulturella och kreativa sektorn i regionen. Det finns omkring 65.000 företag i regionen (ungefär 16 procent av alla företag) inom den kulturella och kreativa sektorn. Den kulturella och kreativa sektorn omsatte drygt 180 miljarder kronor 2011 i Stockholm-Mälarregionen.

När det gäller omsättning och antalet anställda är det kategorin ”IT/datorspel” som är i topp. Det är en ganska bred kategori där dels datorspel, programvaruproducenter och stödfunktioner som industri för optiska medier ingår. Flest företag finns i kategorin "design/reklam/arkitektur” följt av ”kreatörer” där enskilda konstnärer, journalister etc. ingår.

Lindesberg - ett attraktivt alternativ till storstäderna

Det råder dock relativt stora skillnader mellan länen i Stockholm-Mälarregionen - fyra av fem företag inom den kulturella och kreativa sektorn finns i Stockholms län. Och i alla fem län som utgör Stockholm-Mälarregionen är andelen företag inom sektorn större i residensstaden än i övriga länet.

Detta vill Nätverket Lindekultur ändra på genom att utveckla Lindesberg - en kulturstad i Bergslagen - som ett attraktivt alternativ till storstäderna:

• Lindesberg har redan många kulturella och kreativa verksamheter som ska vårdas och vidareutvecklas genom samverkan, samordning och samsyn;
  • Lindesberg har förutsättningarna för att kunna erbjuda en miljö och infrastruktur till stöd för kulturella och kreativa entreprenörer;
  • Kulturella och kreativa verksamheter är ofta små livsstilsföretag eller enmansföretag som är lättare att flytta geografiskt - och eftersom det blir allt vanligare med distansarbeten kan en mindre stad som Lindesberg (med närhet till storstäder) vara ett attraktivt alternativ;
  • Företag inom den kulturella och kreativa sektorn tenderar att söka sig till varandra och bilda nätverk och kluster - dels för samverkan kring olika frågor, dels för utbyten med varandra.

..................................

Handlingsplan för att utveckla kulturella och kreativa näringar i Lindesberg:

• Steg 1: Kartlägga nuläge: Samla befintliga aktörer inom kulturella och kreativa näringar för samverkan, samordning och samsyn = identifiera vad och vilka som redan finns (föreningar, organisationer, förvaltningar, företag och enskilda personer som är verksamma inom kulturella och kreativa näringar i Lindesbergs kommun);
  • Steg 2: Kartlägga deras behov av gemensamma tjänster, aktiviteter och stöd (för att kunna utvecklas i Lindesberg) - exempel: gemensam information & marknadsföring; gemensam portal för e-handel; gemensam butikslokal för försäljning, gemensamt kontor/ateljé-hotell, gemensamma företags/entreprenörstjänster, etc = identifiera vilka behov som finns idag.
  • Steg 3: Ta fram en mer konkret handlingsplan och ansvarsfördelning för att etablera gemensamma tjänster, aktiviteter och stöd (med mera) för kulturella och kreativa näringar - initialt för befintliga aktörer i Lindesberg, på sikt för aktörer som flyttar hit.
  • Steg 4: Information och marknadsföring av Lindesberg som attraktiv etableringsort för kulturella och kreativa näringar;
  • Steg 5: Ta hand om och vårda befintliga och inflyttade kulturella och kreativa näringar i Lindesberg – en kulturstad i Bergslagen!