Cecilia Lönn Elgstrand är länsbildningskonsulent i Örebro Läns Bildningsförbund. Foto: Emma Lado

Nu börjar konsekvenserna av studieförbundens nedskärningar märkas

"Som länsbildningskonsulent ser jag just nu att studieförbunden i länet har det tufft. Stödet skärs ned kraftigt och de tvingas till stora förändringar i sina organisationer", skriver Cecilia Lönn Elgstrand - länsbildningskonsulent i Örebro Läns Bildningsförbund (ÖLBF) som är Folkbildningens gemensamma intresseorganisation - i sitt senaste nyhetsbrev.

ÖLBF har fått frågor från både tjänstepersoner och politiker i länet om en konsekvensbeskrivning av situationen och det har förbundet nu jobbat med sedan årsskiftet när de första åtstramningarna trädde i kraft.

"Nu är snart ett dokument färdigt som beskriver förändringarna och vi har valt att beskriva det utifrån perspektivet hur länsinvånarna kommer att märka detta", skriver Cecilia Lönn Elgstrand.

Några av konsekvenserna som ÖLBF ser är:

• Studieförbundet Kulturens bildningsverksamhet lade ner vid årsskiftet.
  • Mellan 20-25 årsarbetare färre hos studieförbunden i länet jobbar med den fria och frivilliga folkbildningen jämfört med förra året. De flesta av dessa har redan slutat, men några slutar under 2024. Minskade resurser innebär också mindre medel till att arvodera cirkelledare så antalet cirkelledare minskar också troligen framåt.
  • Studieförbunden ser att de inte kommer kunna ha lika mycket tid att stötta individer och föreningar/församlingar i länet i deras möjlighet till utveckling som tidigare.
  • Den lokala förankringen påverkas. Studieförbunden stänger vissa samlingslokaler på flera orter. Det gäller Askersund, Hallsberg, Hällefors, Karlskoga, Kumla, Karlskoga, Laxå och även vissa lokaler i Örebro.
  • Studieförbunden kommer att profilera sig tydligare inom olika områden vilket kan göra att vissa grupper blir nedprioriterade hos något förbund men prioriterade hos ett annat. Några grupper kan behöva byta studieförbund.
  • I vissa fall införs högre deltagaravgifter för studiecirklar och för att exempelvis hyra replokal.
  • Färre studieförbund gör studiecirklar för asylsökande då inga pengar längre kommer från Folkbildningsrådet för detta. Två studieförbund genomför riktade projekt med medel från Länsstyrelsen eller migrationsverkets AMIF-fond.
  • Flera studieförbund säger att det här tyvärr bara ”är ett första steg” och att det kan komma att krävas fler åtstramningar 2025 och 2026.

Konsekvensbeskrivningen i sin helhet kommer att skickas ut inom någon vecka. Vill du vara säker på att få ta del av den? Mejla cecilia.lonn.elgstrand@olbf.nu.

...

25 SEPTEMBER 2023: Regeringens nedskärningar för studieförbunden slår hårt mot kulturen

Regeringens nedskärning på statsbidraget till studieförbunden kan få stora konsekvenser i Örebro län, skriver länsbildningskonsulent Cecilia Lönn Elgstrand (Örebro läns bildningsförbund): "Ett levande kulturliv, möjlighet till aktiv fritid, folkhälsofrämjande, sociala mötesplatser, vägar till arbete och integration. Allt är sådant som studieförbunden arbetar med idag men inte kommer kunna göra i lika stor utsträckning framåt." Läs mer >>

26 SEPTEMBER 2023: SD och M i Lindesberg om regeringens nedskärning av statsbidragen till studieförbunden