Konstnären Johan Paalzows konstnärliga utsmyckning vid Björkhagaskolan i Lindesberg.

​Nu gäller enprocentsregeln i Lindesbergs kommun

Kommunfullmäktige har nu antagit ”Plan för gestaltning av det offentliga rummet i Lindesbergs kommun 2019–2022”. Det innebär att enprocentsregeln gäller i Lindesbergs kommun inklusive de kommunala bolagen - dock med maxbeloppet 1.000.000 kronor.

”En övergripande samverkansgrupp skapas rörande det offentliga rummet. Representanterna specificeras i plan för gestaltning av det offentliga rummet. Gruppen arbetar på uppdrag av verksamhetsansvarig nämnd”, enligt beslutet i kommunfullmäktige 27 september 2018 >>

Mats Seijboldt (SD) reserverade sig mot beslutet till förmån för sitt förslag till beslut - ett maxbelopp på 500.000 kr i stället för liggande förslag på 1.000.000 kr.

Lyfter fram konstens betydelse i det offentliga rummet

Så här beskrivs bakgrunden till beslutet i kommunfullmäktiges protokoll:

"Att ha en plan för gestaltning av det offentliga rummet är viktigt för att stärka kommunens identitet och varumärke. Det offentliga rummet utgörs av bebyggelsen ute samt inomhus där allmänheten har tillträde. Dit räknas gator, torg och parker samt utrymmen i allmänna lokaler och lokaler för skola, vård och omsorg. De politiska församlingarna i kommunerna har det yttersta ansvaret för de offentliga rummen. Planen ska lyfta fram konstens betydelse i det offentliga rummet. Lindesbergs kommuns tidigare bild- och formstrategin var fastslagen 2013-09-12 av den dåvarande kultur- och fritidsnämnden.

I den nya planen ingår fyra delar; en inriktning då det gäller den offentliga konsten, resonemang kring enprocentsregeln, en samverkansgrupp kring det offentliga rummet samt resonemang kring begreppet den offentliga konsten. Det finns också riktlinjer kopplade till planen.

Syftet med planen är att tydliggöra hur Lindesbergs kommun vill arbeta med konsten i det offentliga rummet. Planen har tidigare kallats Bild- och formstrategi för Lindesbergs kommun. Dokumentet ska dock fungera som en plan och har en bredare uppgift att fylla än endast bild och formområdena.

Förslaget till plan har skickats på remiss till Fastigheter i Linde AB och Samhällsbyggnad Bergslagen. Deras svar har vägs in i den nya planen som också efter detta har beretts i Lindesbergs kommuns ledningsgrupp.

.......................

Enprocentsregeln är ett ofta använt begrepp vid konstnärlig gestaltning vid nyproduktion eller renovering av offentliga byggnader och platser. Enprocentsregeln föreslogs redan 1937 av dåvarande ecklesiastikministern Arthur Engberg. Den används idag i flera kommuner och innebär att en procent av byggkostnaden avsätts för konstnärlig gestaltning.