Nu kommer rocken till Lindesberg

Nu kommer rocken till Lindesberg

Bilden: När rocken kom till Sveg. I förgrunden: Torgny ”Kingen” Karlsson. I bakgrunden: Jonas Thornberg, Jens Persson och Göran ”Baga” Backlund. Fotograf: Carl Thorborg

Idag, tisdag 25 mars, släpps biljetterna till Riksteaterns föreställning "När rocken kom till Sveg" som spelas i Folkets Hus Teater, Lindesberg, lördag 12 april kl 19.00.

Förköp på Lindesbergs stadsbibliotek, 0581-81140. Biljetter: 180 kr, 150 kr för medlem i LindesbergsTeaterförening, 90 kr för ungdom t o m 19 år.

Lindesbergs Teaterförening arrangerar under våren 2014 tre föreställningar plus två teaterresor. Lördag 12 april ges Riksteaterns NÄR ROCKEN KOM TILL SVEG med Torgny ”Kingen” Karlsson & The Uppercuts - "en föreställning i särklass om rock'n roll med bra drag". Föreställningen spelas endast på två platser i Örebro län, varav Lindesberg är den ena och Degerfors den andra.

Året var 1956. Bara någon vecka efter Elvis Presleys genombrott på andra sidan Atlanten letade sig den nya amerikanska ungdomskulturen till ett skyltfönster i Sveg - i form av en stenkaka från Mempis! Jukeboxen, transistorradion och grammofonen tog rocken till Sveg, skakade Sverige och förändrade folksjälen i grunden. När rocken kom till Sveg är på samma gång en nostalgisk tillbakablick som en musikalisk resa.

Kingen & the Uppercuts äntrar scenen och berättar om hur en stenkaka från USA för evigt möblerade om i folkhemmets skivsamlingar. I föreställningen hyllas rock’n’rollen med bejublade klassiker från 50-, 60- och 70-talen, blandat med ny musik inspirerad från denna tid.  Med kärleken till rock’n’roll bjuder Kingen på en oslagbar kväll som går rakt in i hjärtat.

The Uppercuts består av Jens Persson, Göran ”Baga” Backlund, Jonas Hermansson.

Lindesbergs Riksteaterförening

070-2639866 Föreningens webbplats