​Ny skrift om parker och trädgårdar i Lindesberg

​Ny skrift om parker och trädgårdar i Lindesberg

Lindesbergs Hembygdsförening har gett ut en ny historiskt skrift - ”Historien bakom Lindesbergs parker och trädgårdar". Hembygdsforskaren Cicki Eriksson skriver om Lindesbergs parker och trädgårdar - både om de som är försvunna och de som finns kvar ännu idag men i starkt förändrat skick.

Cicki Eriksson har grävt i den historiska myllan och hittat parker och trädgårdar som numera är antingen försvunna eller starkt förändrade. I skriften kan man läsa om den hemlighetsfulla trädgården bakom Rambergs cykelaffär, bekanta sig med "Den sjungande trädgårdsmästarens" handelsträdgård och få reda på platsen för "Lindesbergs vackra lilla förlustelsepark Abborren". Cicki Eriksson berättar även om stadens handelsträdgårdar och trädgårdsmästare.

Skriften omfattar 56 sidor och innehåller mängder av intressanta texter och bilder. Skriften kostar 150 kronor och kan köpas på Blombergska Bokhandeln i Lindesberg. Den kan även beställas direkt från föreningen - skicka i så fall namn och adress till lindefh@telia.com.

I oktober guidade Cicki Eriksson runt i Lindesberg och berättade om de försvunna trädgårdarna och parkerna som hon skriver om i den nya historiska skriften. Många av de fina trädgårdarna är idag parkeringsplatser.

Lindesbergs Hembygdsförening har till syfte att öka kunskapen om Lindesbergs-bygden och dess traditioner. I föreningens lokal i Blombergska gården (Kungsgatan 48) bygger medlemmar en modell av Lindesberg som staden såg ut på 1920-talet. Föreningen driver också sedan flera år tillbaka ett skolmuseum i Munkhyttan. Läs mer om Lindesbergs Hembygdsförening >>

Lindesbergs Hembygdsförening

www.hembygd.se/linde