​Ny webbplats om Lindesbergs historia

​Ny webbplats om Lindesbergs historia

Göran Karlsson - författare med Lindesbergs stads historia som sitt största intresse - har nu lanserat www.lindehistoria.se - en webbplats om Lindesbergs historia med fokus på människor och händelser genom seklerna.

”Välkommen till den här hemsidan som berättar om intressanta personer, företag och händelser i staden Lindesberg genom seklerna. Här kan du dessutom ställa frågor om Lindesbergs historia”, skriver Göran Karlsson på webbplatsen.

Målsättningen med hemsidan är att publicera någon ny text och/eller bild varje vecka. Det senast inlagda materialet finns under menyn Aktuellt >> med den senaste texten om Minnesvärda kvinnor i Lindesberg >>

Göran Karlsson är numera författare med Lindesbergs stads historia som sitt största intresse. Tidigare har han arbetat som journalist i drygt 40 år. Under perioden 1991-1999 var han redaktionschef vid Bergslagsposten och därefter chefredaktör till december 2006, då tidningen slogs samman med Nerikes Allehanda.

Göran Karlsson var medförfattare till Eric Öhrns båda böcker "Från fabrikörer till storindustri" samt "Seklet då allt hände" vilka utkom 1999 respektive 2001. År 2015 gav Göran Karlsson ut en bok om Bergslagsposten med titeln "Tidningen som trollband Bergslagen" och 2016 utgavs boken "Banken som berikar Bergslagen", som han och fotografen Rolf Karlsson gjorde på uppdrag av Bergslagens Sparbank. Senare samma år gav Göran Karlsson ut boken "Vem var det?" som berättar om närmare 2.000 kända personer från Lindesbergs historia.

Göran Karlsson

Lokalhistorisk forskare och författare 070-283 75 77