Det blir ingen Lasse-Maja som skulptur i den här rondellen.

Nyheten om Lasse-Maja som rondell-skulptur var aprilskämt

Några trodde på nyheten (och röstade nej) medan de flesta förstod att det var ett aprilskämt (och fick sig ett gott skratt). Ramsberg kommer inte att skänka Lasse-Maja som rondell-skulptur till Lindesbergs kommun - åtminstone inte ännu. För när LindeKultur kommenterar aktuella kulturfrågor som aprilskämt kan det börja hända saker.

Tidigare aprilskämt på lindekultur.se som alltid är först med nyheterna - innan de ens har blivit nyheter…

2019: Kommunalt bolag i Lindesberg söker branschkompetens till styrelse

Ett kommunalt bolag i Lindesberg - med ansvar för besöks- och upplevelsenäringen - kommer, enligt vad lindekultur.se erfar, att förstärka sin bolagsstyrelse med externt rekryterad branschkompetens. Nyhetskanalen lindekultur.se bjuder därför in sina läsare redan idag att komma med förslag på lämpliga kandidater via epost till LindeKultur. Läs mer på lindekultur.se >>

2018: Kulturen får eget parti i Lindesberg till valet i höst

Lindesberg har fått ett nytt politiskt parti - Lindesbergs Kulturparti (KP) - som ställer upp i höstens val till kommunfullmäktige. ”När de etablerade partierna inte lyssnar på oss utnyttjar vi vår demokratiska möjlighet att ställa upp i kommunvalet i höst med ett eget parti”, skriver företrädare för Lindesbergs Kulturparti i ett pressmeddelande. Läs mer på lindekultur.se >>

2016: Idol-Martin hedras med staty i Lindesberg - men var ska den stå?

Martin Almgren har inte bara gjort sig själv känd som Idol-Martin efter vinsten i TV4-programmet. Han har också bidragit till att göra Lindesberg mera känt över hela landet. Därför kommer Idol-Martin nu att hedras med en staty i Lindesberg som skapas av en världsberömd konstnär. Men var ska statyn stå? Det frågar sig nu kommunen i en medborgarenkät via Nätverket Lindekultur. Läs mer på lindekultur.se >>

2014: Kvarglömda konstverk i Lindesberg i kommunalt konstlotteri

Ett större antal hittills okända konstverk har hittats i Tellandska gården som tidigare var museum i Lindesberg. Ingen vet vem som äger konstverken. Därför kommer de nu att lottas ut till konstintresserade lindesbergare genom Nätverket Lindekultur. Enligt berörda parter anses det vara för dyrt att värdera konstverken samtidigt som det saknas lämpliga lokaler i Lindesberg för att förvara och visa konsten. Därför har Nätverket Lindekultur - som ideell och oberoende part med bred förankring i kulturlivet - fått förtroendet att arrangera en utlottning av konstverken. Läs mer på lindekultur.se >>