Rapport om ungdomskultur-eventet i Lindesberg

Rapport om ungdomskultur-eventet i Lindesberg

Fredag 7 februari genomfördes ett ungdomskultur-event i Lindesberg arrangerat av Nätverket LindeKultur. Flera kulturföreningar som jobbar med ungdomskultur mötte upp.

OS-invigning och ett uselt väder gjorde tyvärr att antalet besökare inte alls var så stort som vi hoppats. Eventet var dock lyckat. De politiker som var där fick god tid att prata med föreningarna som visade upp sin verksamhet. I Kulturums foaje hade fritidsgårdarna iordningställt ett fik. Banden TOD och Science Fixion stod för underhållningen.

Kvällen avslutades med en diskussion om ungdomskulturen i Lindesberg. Vad som stod klart efter detta möte mellan politiker, ungdomar och de som är engagerade i ungdomskultur är att behoven är ganska stora. Många ungdomar klagar på att det endast erbjuds sportaktiviteter i Lindesberg samtidigt som de kulturarrangemang som genomförs har få besökare. Det saknas en struktur för samarbetet.

Alla var överens om att initiativet att arrangera ett möte om ungdomskultur var bra och att fler samarbeten måste initieras och fördjupas.

Dessa föreningar medverkade på Eventet:

• KBR - Arrangörsförening: Har sedan 2006 bedrivit rockklubben "Klubb Ba'Rock" på krogen Bistro Bellman/Lasse Maja samt arrangerat musikarrangemang på både Hillstreet och Folkan 13.
  • Musik över Gränserna: Musikförening som existerat sedan 1983. Driver tillsammans med Studiefrämjandet Kultur- och Musikhuset Hillstreet där man bl.a. arrangerar konserter, cafekvällar och driver inspelningsstudio.
  • Lindesbergs Folkets hus och Park Förening: Startade 2013 och arrangerade på hösten festivalen Vågen på Loppholmarna.
  • MTG Linde: Spelar kortspelet Magic och arrangerar turneringar. Håller hus på Hillstreet.
  • HillCon: Arrangerar spelkonvent i roll- och konfliktspel.
  • Liiten: Arrangerar konventet LiiCon i Frövi. Inriktad på japansk roll- och spelkultur såsom tex Anime och CosPlay.
  • UMR: Ungdom mot rasisms lokalavdelning i Lindesberg.
  • RAW art: Gömmer egna konstverk runt om i Lindesberg och lägger ut ledtrådar på internet så folk kan hitta dem och ta med hem.
  • Lindesbergs Skateboardförening: Driver skatehallen vid Dalkarshyttan där man har fri åkning och tävlingar.
  • Komiken: En Kopparbergsförening som gästade Liiten och HillCons rum. Arrangerar LAN, spelkvällar och konserter. Denna kväll ställde de upp för spel med Warhammer.
  • Hobo Stuff: Målar streetart på kläder och tavlor.

På plats fanns även representanter från MoKS som är riksorganisation för KBR och Musik över Gränserna, samt Studiefrämjandet som samlar många av dessa grupper och föreningar, inte minst i och med att tillgången till Hillstreet finns.

Banden som spelade:

• TOD (med gäster)
  • Science Fixion

Kontaktperson: Johan Wennman (johan.wennman@lindesberg.se)

................................

NA 9 februari: Fokus mot ung kultur: En riktigt bra kväll tycker Rickhard Nilsén i föreningen Hillcon om eventet för ungdomskultur. Att skapa ett forum av något slag för att bereda möten mellan ungdomar, äldre kulturutövare och konsumenter samt politiker tycker Rickhard Nilsén är utmärkt. Han välkomnar initiativet från Nätverket Lindekultur. - Om detta är starten för att skapa en samlingsplats för möten då känns det riktigt bra. Läs mer >>