​Region Örebro län kartlägger hur Corona påverkar kulturen i länet

​Region Örebro län kartlägger hur Corona påverkar kulturen i länet

Region Örebro län genomför nu en kartläggning av hur verksamheter som arbetar med kultur i Örebro län påverkas av Corona-pandemin. Enkäten är en del i en större kartläggning. Regionen kartlägger även situationen för regionalt finansierad kultur, kommunalt finansierad kultur samt kultur genom studieförbund och civilsamhälle.

Kartläggningen ska visa hur situationen ser ut för kultskapare och andra aktörer som är viktiga för länets kulturella infrastruktur.

”Kulturen i länet drabbas på många olika sätt av Corona. För att Region Örebro län ska kunna anpassa sin verksamhet och stötta kulturlivet på bästa sätt i detta allvarliga läge vore vi tacksamma för din hjälp att skapa en så rättvis bild som möjligt av situationen i Örebro län”, skriver Katarina Strömgren Sandh - kulturchef i Region Örebro län - i inbjudan till den enkät som nu skickats ut.

Enkäten vänder sig till verksamheter/personer i Örebro län som helt eller delvis får sin inkomst genom kultur och områdena teater, dans, musik, litteratur, film, konst, konsthantverk, slöjd, museiverksamhet eller liknande.

Det kan handla om konstnärlig verksamhet, pedagogisk verksamhet, arrangörsverksamhet (till exempel biograf, utställningsarrangör bild och form, scenkonstarrangörer) eller annan verksamhet som behövs inom kulturområdena (till exempel tekniker, producenter, scenkonstarbetare, föremålsvård, administration).

Du som svarar kan ha en enskild firma, ett aktiebolag, handelsbolag eller en ekonomisk förening, men kan också vara frilansare, visstidsanställd eller anlita ett egenanställningsföretag. Din verksamhet kan också vara en ideell förening med minst en anställd.

Tillhör du någon av dessa grupper men ännu inte fått någon inbjudan att svara på enkäten - kontakta Region Örebro län på kultur@regionorebrolan.se.