Regional handlingsplan ska ge mer konst till hela länet

Regional handlingsplan ska ge mer konst till hela länet

Region Örebro län har tagit fram en handlingsplan för bild och form i Örebro län 2017-2019. Syftet med handlingsplanen är att förtydliga, utveckla och kommunicera det regionala uppdraget för bild och form. "Viktigt i utvecklingen är att stödja satsningar som gör att bild och form når hela länet", enligt handlingsplanen.

I ”Handlingsplan för bild och form i Örebro län 2017-2019” - som är länets första för bild och form - beskrivs: 1) ett nytt regionalt uppdrag för bild och form med inriktning på konstpedagogisk verksamhet; 2) flera utvecklingsområden som sker inom konstkonsulentverksamhetens ramar i samverkan med andra aktörer; 3) annan utveckling inom bild och form som är av ett regionalt intresse.

Det nya regionala uppdraget för bild och form med inriktning på konstpedagogisk verksamhet tilldelas Konstfrämjandet Bergslagen. Konst­främjandet Bergslagen ska skapa nya och långsiktiga strukturer för konstpedagogisk verksamhet i länets alla kommuner. Under tre år byggs verksamheten upp på försök i samverkan med Degerfors, Kumla och Lindesberg kommuner med start 2017.

Konstkonsulentverksamheten är i första hand främjande och fokuserar på att initiera utveckling som kan bidra till hållbara samverkansstrukturer och verksamheter. "Syftet är att hela länet på sikt ska ta del av utvecklingen och att konstens roll i samhället ska stärkas", enligt handlingsplanen. Bland annat ska en konstpedagogpool – som består av konstpedagoger, konstnärer och konsthantverkare med konstpedago­gisk kompetens – utvecklas och marknadsföras som en viktig resurs.

Bland övriga strategiska utvecklingsområden ingår offentlig konst där "konstnärernas kompetens är en viktig resurs i gestaltningen av våra gemensamma miljöer", enligt handlingsplanen. För första gången kommer en lägesrapport kring den offentliga konsten i länet att genomföras och ansvariga inbjuds till ett seminarium om enprocent-regeln:

• För att få en samlad bild av hur kommunerna arbetar med och omfattningen av offentlig konst i länet kommer konstkonsulentverksamheten i samverkan med länets kommuner att genomföra en kartläggning samt att fånga upp samordningsmöjligheter kring till exempel tillgängliggörande av den offentliga konsten.
  • I september 2017 arrangeras ett seminarium som lyfter fram betydelsen av konstnärlig gestaltning i offentlig miljö och ger exempel på hur kommuner och regioner i Sverige har arbetat med och utvecklat olika policys för offentlig konst. Målgrupp för seminariet är kultur- och stads­byggnads-/teknisk förvaltning samt kommunala bostadsbolag i Örebro län.

.....................................................

”Handlingsplan för bild och form i Örebro län 2017-2019” i korthet:

Syfte

• Syftet med handlingsplanen är att förtydliga, utveckla och kommunicera det regionala uppdraget för bild och form.

Mål

• formulera ett nytt regionalt uppdrag för bild och form.
  • stärka den konstpedagogiska verksamheten i länet.
  • skapa satsningar som gör att bild och form når hela länet.
  • skapa satsningar som genererar samverkan över gränser - mellan olika geografiska områden samt mellan olika konstnärliga uttryck och yrkesområden.
  • utveckla regionens utställningsverksamhet.
  • utveckla den offentliga konsten i länet.
  • initiera och driva olika nätverk och mötesplatser för konstens aktörer.
  • kommunicera konsten och konstens aktörer i regionen genom att utveckla webbportalen Konst i Örebro län, www.konstiorebrolan.se.
  • stödja bild- och formaktörer för att främja den regionala infrastrukturen inom bild och form i hela länet, genom såväl ordinarie bidragsstruktur som i särskilda satsningar.

Målgrupp

• kommunerna i Örebro län och i sin förlängning boende och besökare i länet, prioriterad målgrupp är barn och unga.
  • aktörer inom bild- och formområdet: konstnärer, föreningar, konstutbildningar med flera.

.....................................................