Thomas Lundkvist och Fred Lane.

​”Sånger om järn” i Spannarboda och Kopparberg

Lördag 30 mars kl 18:00 i Spannarboda och söndag 31 mars kl 15:00 i Kopparberg presenterar Thomas Lundkvist och Fred Lane ”Sånger om järn” - lättsamma och allvarliga visor från Sverige och England.

Thomas Lundkvist är en suverän månginstrumentalist med en fin sångröst. Han var en av de två som grundade Södra Bergens Balalaikor, har komponerat åtskillig musik för SVT och har i många år turnerat runt hela Sverige med sina soloprogram i länsmusikstiftelserna och Rikskonserters regi.

Fred Lane växte upp utanför Manchester och flyttade 1970 till Sverige. Här översatte han visor av Nils Ferlin och Dan Andersson till engelska och gav ut LP:s ”Swedish Songs”. Fred behärskar det mesta inom engelska och svenska folksånger. Och han forskade fram svenska gruvarbetarvisor till sin LP ”Vi smida”.

Thomas och Fred har sjungit och spelat ihop i många - inte minst i trion Rajtan Band.

”Sånger om järn - från gruvan, hyttan och milan” med Thomas Lundkvist och Fred Lane ges vid två tillfällen 30-31 mars:

Lördag 30 mars kl 18:00 i Spannaboda

• Var: Bygegården Sveaborg
  • Arrangör: Bygdegårdsföreningen Sveaborg - 070-5179610
  • Till musiken serveras Nikkaluoktasoppa med smörgås

Söndag 31 mars kl 15:00 i Kopparberg

• Var: Tingshuset
  • Arrangör: Ljusnarsbergs Kammarmusikförening
  • Efter framträdandet håller föreningen sitt årsmöte - som kan bli föreningens sista.

”Det är en ordförande, en sekreterare, en kassör, en vice ordförande och tre ordinarie och en suppleant som inte vill bli omvalda. Men nya krafter är mer än välkomna! Gärna med bostad i Ljusnarsbergs kommun. Trots risken för vad årsmötet kan innebära finns det en ståtlig konsert inplanerad 28 april. En riktig "Schubertiad" sådan den förekom redan i Schuberts egen tid. I detta fallet med foreller och allt…”, meddelar Thomas Lundkvist som är avgående ordförande i föreningen.

Thomas Lundkvist

Musik- och ljudskapare 0705-17 96 10