​Se "Greta" hemma - och stötta din lokala biograf

​Se "Greta" hemma - och stötta din lokala biograf

Från världspremiär på Venedig Filmfestival till svensk premiär i din TV-soffa. Genom att hyra dokumentären om Greta på TriArtPlay och se den hemma får din lokala biograf - i vårt fall Lindesbergs Bio - lika stor intäkt som om du hade sett filmen på bio.

Denna kampanj pågår ända fram till julafton (24 december 2020).

Följ med Greta från tiden som ensam demonstrant på Mynttorget tills hon spände blicken i världens ledare och frågade "How dare you?"

I augusti 2018 inleder 15-åriga Greta Thunberg sin skolstrejk för klimatet. Frågan hon ställer till vuxenvärlden: Om inte ni bryr er om min framtid på planeten, varför ska jag då bry mig om min framtid i skolan? Inom bara några månader växer hennes strejk till en världsomspännande rörelse. Greta, en fåordig tonåring med Aspergers syndrom, är nu en världsberömd miljöaktivist.

Teamet bakom dokumentärfilmen Greta har varit med sedan den där första dagen på Riksgatan då allt började.

Nathan Grossman (f.1990) gick ut tv-linjen på Stockholms Dramatiska Högskola 2015. Hans regidebut, dokumentärserien Köttets lustar, nominerades till bästa fakta/nyhetsprogram vid Kristallengalan 2018. I serien ser komikern Henrik Schyffert över sitt liv som köttätare. Som producent för samhällsprogram och dokumentärer på produktionsbolaget BR•F har Grossman även arbetat med konceptutveckling för den uppmärksammade dokumentären om författaren Stieg Larsson, Mannen som lekte med elden (2018).